Sjukhusrobot för barn gav Michael Treschow-stipendiet 2010

Sjukhusrobot för barn gav Michael Treschow-stipendiet 2010

I sitt examensarbete på Konstfack skapade Linus Sundblad sjukhusroboten ”Kompis” som skapar trygghet för sjuka barn och anhöriga. Idag tilldelades Linus Sundblad Michael Treschow-stipendiet 2010.

Michael Treschow-stipendiet om 50 000 kr delas varje år ut till en ung designstuderande som avslutat sin kandidatutbildning och planerar att studera vidare på masternivå. Stipendiet delades ut i anslutning till forsknings-konferensen ServDes, the Nordic Conference on Service Design and Service Innovation i Linköping den 3 december.

Juryns motivering löd:
”Linus Sundblad visar en stor bredd och nyanserad formkänsla i sin portfölj. I projektet Kompis, en sjukhusrobot för barn, har han skapat möjligheter som ligger nära verkligheten men samtidigt utmanar i sitt nytänkande. Linus koncept ökar tryggheten för barnet, föräldrar och vårdgivare och gör det med charm. Lusten att ifrågasätta normer samt att våga ta sig an komplexa problem gör att vi med stor spänning ser fram emot hans fortsatta utveckling till framgångsrik designer.”

Linus Sundblad är född 1983 och har studerat industridesign på Konstfack i Stockholm. Nu går Linus masterprogrammet Formgiving Intelligence på Konstfack.

- Att bli tilldelad en utmärkelse som Michael Treschow-stipendiet innebär en stor glädje, säger Linus Sundblad. Att mitt arbete uppskattas av andra känns mycket hedrande och ger en extra motivation till att fortsätta utvecklas. Som designstudent blir det ofta sena nätter och man ger mycket kärlek åt sina projekt. Att då bli uppmärksammad på detta sätt är otroligt roligt och ger en tilltro till min egen förmåga och vision.

Michael Treschow-stipendiet instiftades 2003 och delas ut en gång om året i samarbete med SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign. Medlemmar i årets jury var: Michael Treschow, Anna Stern, Olle Gyllang (Propeller), Markus Degerman (Uglycute), Adele Treschow (NOFO Design), Anna-Karin Gray (Electrolux), Lars Strannegård (Handelshögskolan Stockholm), Robin Edman (SVID) och de tidigare stipendiaterna Ville Lintamo, Joakim Oscarsson, Jon Rådbrink, Daniel Eriksson och Emmy Larsson.

Mer information om Michael Treschow-stipendiet hittar du på www.svid.se/mtstipendiet

Kontakt med stipendiaten: Linus Sundblad, tel 073-028 73 69, e-post linus.sundblad@student.konstfack.se

För information om stipendiet, kontakta: Eva-Karin Anderman, ansvarig för forskning och utbildning på SVID, tel 08-406 84 42, e-post eva-karin.anderman@svid.se

SVID, Stiftelsen Svensk Industridesign, verkar för att företag, organisationer och offentliga verksamheter ska bli medvetna om designens betydelse som konkurrensmedel, och för att de ska integrera designmetodik i sina verksamheter. Vår uppgift är även att stödja utbildnings- och forskningsinsatser inom designområdet för att öka kunskapen om design.