Swappie dubblade den svenska försäljningen år 2020

Swappie, den ledande aktören för köp och försäljning av rekonditionerad elektronik online, meddelar idag resultatet för 2020. På den svenska marknaden mer än dubblades försäljningen jämfört med 2019 och av Swappies totala omsättning stod svenska marknaden för den största tillväxten och utgör Swappies andra största marknad. Under 2020 sålde Swappie över 80 000 telefoner till svenskarna.

Under pandemin och ett ekonomiskt påfrestande 2020 har många företag inom detaljhandeln sett en minskad försäljning. För e-handelsföretaget Swappie, som reparerar och säljer använda iPhones, har det tvärtemot varit ett rekordstarkt år då omsättningen i Sverige mer än dubblades jämfört med 2019. Den totala omsättningen tredubblades till nära en miljard kronor.

– Swappie fortsatte att växa kraftigt i Sverige, Finland och Italien. Dessutom fick vi en flygande start på alla våra nylanserade marknader. Vi erbjuder européer ett tillförlitligt och mer miljövänligt alternativ till att köpa ny smarttelefon. Under 2020 slog vi alla försäljningsrekord vilket tyder på en efterfrågan och ett intresse för rekonditionerad teknik, säger Sami Marttinen, Swappies grundare och VD.

Swappie är inte bara en näthandel för smarttelefoner, utan även ett techföretag som har utvecklat egen teknik för att rekonditionera telefoner samt ett automatiserat spårningssystem som optimerar processen.

– Konsumenterna bryr sig allt mer om telefonens och övrig konsumentelektroniks påverkan på miljön. För att kunna erbjuda ett alternativ som är bättre för miljön krävs en pålitlig och fungerande tjänst. För att bygga upp denna tillförlitlighet har det varit centralt att skapa processer och reparationsteknologi för att försäkra att rekonditionerade enheter fungerar precis som nya, fortsätter Marttinen.

I takt med den stora tillväxten är Swappie nu inne i en rekryteringsprocess för att expandera verksamheten på huvudkontoret i Helsingfors. I slutet på 2020 hade Swappie drygt 400 anställda. De anställda är huvudsakligen placerade i Helsingfors, och representerar över 47 nationaliteter. Helsingfors har en central roll i Swappies tillväxt, och Swappies egna fabrik flyttade nyligen till flerdubbelt större utrymmen i Fiskehamnen, Helsingfors.

• Företagande

Swappie är ett finskt e-handelsbolag som säljer renoverade iPhones. Företaget grundades år 2015 av Sami Marttinen och Jiri Heinonen med syftet att skapa en enkel, smidig och framförallt trygg e-handel för cirkulära elektronikprodukter. Swappie är idag en ledande aktör inom handel med cirkulär elektronik och driver sin verksamhet på 10 olika marknader runtom i Europa. Bolaget har funnits i Sverige sedan maj 2018 och är idag marknadsledande i Finland, Danmark och Sverige. Huvudkontoret ligger i Helsingfors.

Swappie Presskontakt

Presskontakt Presskontakt PR & Communications