Interkulturell forskning belönas med ett stipendium på 75 000 kronor.

SWEA delar varje år ut stipendier och donationer till ett sammanlagt värde av 2 miljoner kronor. Jenny Hansson har i år tilldelats Agneta och Gunnar Nilssons stipendium för studier av Interkulturella relationer. Hon är född i Lund och nu doktorand i sociologi vid Umeå Universitet.

- Jag är mycket glad för stipendiet. Det betyder att jag kan tillbringa höstterminen vid centret för socialforskning i Mannheim, där forskningen bedrivs ur ett jämförande och interkulturellt perspektiv, avslutar Jenny Hansson.

I sin doktorsavhandling undersöker Jenny hur förhållandet familj och arbetsliv påverkar manliga och kvinnliga parlamentariker i Sverige och i Tyskland. Vilka faktorer är det som påverkar hälsa och välbefinnande och därmed prestationsförmåga och inflytande?

- Det är med stor glädje och stolthet som SWEA genom Agneta och Gunnar Nilssons stipendium har möjlighet att stödja Jenny Hansson i hennes fortsatta studier av interkulturella relationer, säger Åsa-Lena Lööf, ordförande i SWEA International.

SWEA är ett ideellt nätverk med nära 8 500 svenska kvinnor i 80 avdelningar och 40 länder som medlemmar. SWEA är den största Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige. Dess främsta syfte är att sprida kunskap om svensk kultur och tradition, bl.a. genom donationer och stipendier för ca 2 miljoner kronor per år. SWEA främjar vänskap och personlig utveckling bland svenska kvinnor ute i världen och bistår svenskt näringsliv, när deras anställda med familjer ska etablera sig i främmande länder. SWEA startades i Los Angeles 1979 av Agneta Nilsson.

För mer information kontakta;

Åsa-Lena Lööf, ordförande SWEA International
Tel: 08 54248129, mobil: 0733 14 29 79
E-post: asaloof@aol.com

Anika Julin, SWEA PR