SWEA samlar 400 svenska kvinnor till världsmöte i Bologna 3 - 6 oktober 2013

Bologna blir mötespunkt för 400 kvinnliga  svenska ”ambassadörer” i världen när SWEA International i helgen arrangerar Världsmöte i Bologna.

Vartannat år organiserar SWEA International tillsammans med en av de 74 lokala avdelningarna ett Världsmöte där SWEAs 7 500 medlemmar bjuds in att delta. Världsmötet utgör ett viktigt forum för diskussioner och utveckling av ämnen som rör SWEAs insatser som den största Sverigefrämjande organisationen utanför Sverige.

Årets världsmöteskonferens har ”Kommunikation” som tema för de totalt 400 deltagarna. Inom ramen för detta tema kommer bl.a. en workshop att hållas runt ämnet ”Barn utomlands och det svenska språket”.

SWEAs globala nätverk är en värdefull resurs för svenskor och deras familjer vid förflyttning mellan olika länder samt hemvändande till Sverige. Det ideella arbete som utförs av aktiva SWEA-medlemmar på många platser världen skapar på lokal ort ett litet ”Sverige” utomlands.

Kontakt Information och pressfoton: www.swea.org
SWEA International ordförande Margaret Sikkens Ahlquist  E-post: president(at)swea.org
SWEA International PR  Anna Gustafson Bril E-post: pr.swea3(at)gmail.com

OM SWEA:
SWEA är ett GLOBALT NÄTVERK med ca 7 500 svensktalande kvinnor i 74 avdelningar i 33 länder.

SWEA är den största sverigefrämjande organisationen utanför Sverige och vårt syfte är att värna om det svenska språket samt sprida svensk kultur och tradition.

SWEA ger donationer och delar ut stipendier för cirka 2 miljoner kronor per år på både internationell och lokal nivå.

SWEA är en icke vinstdrivande ideell organisation som erbjuder ett personligt kontaktnät samt utgör ett starkt stöd för den svenska industrin utomlands.

SWEA startades i Los Angeles 1979 av Agneta Nilsson.

SWEA Internationals ordförande är sedan 2012 Margaret Sikkens Ahlquist.

SWEA Swedish Women´s Educational Association

SWEA är en global ideell förening för svenskor och svensktalande kvinnor som är eller har varit bosatta utomlands.
Genom att samla Sweor kring vårt gemensamma språk, vårt svenska ursprung och kulturarv blir SWEA både en träffpunkt och ett skyddsnät med länkar över hela världen, något som gör livet utomlands lättare. Idén till SWEA föddes på 1970-talet, när Agneta Nilsson arrangerade en svensk julmarknad i Los Angeles. Plötsligt hade hon en hel låda med namn- och adresslappar till svenskor i området, som alla var ivriga att hålla kontakt med varandra.

1979 grundades den första SWEA-föreningen i Kalifornien. Två år senare bildades paraply-organisationen SWEA International, Inc. för att knyta samman alla de lokala avdelningar som snabbt hade vuxit upp.

SWEA har sedan starten stött svensk kultur och tradition genom donationer och stipendier och deltagit i mässor och internationella arrangemang runt om i världen.

ÅSK - fantastiska kvinnor
Årets Svenska Kvinna, en utmärkelse med syfte att uppmärksamma svensk kvinnlig kompetens i utlandet hade premiär 1989, då Ulla Wachtmeister var mottagaren. Sedan dess har en lång rad kvinnor, bland andra drottning Silvia, fått denna utmärkelse.

SWEA stödjer svensk kultur
SWEA International delar ut årligen tre stipendier i litteratur, interkulturella relationer och de fyra scenkonsterna.

Dalahästar på SWEA-jubileum
I juni 2004 firade SWEA sitt 25-årsjubileum med konstutställning på Millesgården, konferens, specialföreställning på Oscarsteatern och bankett i Blå hallen i Stockholms Stadshus. Fjorton två meter höga dalahästar målade av Sweor smyckade Strandsvägsallén under jubileumsveckan och tillbringade sommaren på Skansen, innan de donerades bort inom Sverige och utomlands.

Omfattande samarbete
Agneta Nilsson och SWEA har mottagit flera utmärkelser för sina insatser att sprida kännedom om Sverige. Sedan 2006 samarbetar SWEA med Nämnden för Sverigefrämjande i utlandet. Samarbetet med den multinationella industrin har fördjupats både lokalt och internationellt.

SWEAs expansion fortsätter. Under åren 2001-2006 växte organisationen med tolv nya avdelningar. Vi ser fram emot att hälsa ännu fler svenskor i utlandet välkomna som medlemmar i framtiden.