Marstrand Motorboat Show arrangeras i år den 26-28 augusti

Pressmeddelande -

Båtfest på västkustens flytande båtmässor 26-28 augusti - Inbjudan till pressfrukost och mässinformation

Den 26-28 augusti blir det en riktig båtfest på Västkusten då Sweboat – Båtbranschens Riksförbund, arrangerar inte bara en, utan TVÅ (!) flytande båtmässor på västkusten.

Sedan tidigare arrangerar Sweboat den största flytande mässan på västkusten – Marstrand Motorboat Show. Så även i år. Nytt är att Sweboat även står bakom mässan på Orust, numera Orust Sailboat Show med Öppet Varv. I år har det skett en del förändringar. Mässorna har blivit en renodlad motor- respektive segelbåtsmässa för att förenkla för både besökare och utställare. Förutom båtar finns det på båda evenemangen ett stort antal tältutställare på land, med marina tillbehör, tjänster och kringutrustning - precis som vanligt.

Som alltid när Sweboat arrangerar mässor är det gratis inträde och fri parkering (på anvisade platser). Båda mässorna är öppna fredag den 26 augusti till söndag den 28 augusti, kl. 10-18 på fredag och lördag och kl. 10-16 på söndag. Det blir flera premiärer och nyheter på vardera mässor, mer dessa finns att hitta på respektive mässas hemsida.

– Vi kommer att presentera allt från små fina snipor till 65 fotare, en fin samling av segelbåtar och flera elbåtar. Dessutom bjuder vi på några riktigt spektakulära båtar som Igloo boat och Versadock, Docky Marins båtlyft, SARjs OXE 300 Diesel samt en massa annat spännande på tillbehörssidan, berättar Malin Troberg Lindén som är mässansvarig på Sweboat.

Inbjudan till Pressfrukost

I samband med mässorna passar vi på att bjuda in till pressfrukost på mässområdet på respektive ort. Vi inleder med att presentera vår senaste branschundersökning där medlemsföretag och mässutställare har fått svara på hur säsongen 2022 varit. Hur är läget egentligen i båtbranschen nu när pandemin är över? Hur påverkar bränslepriserna försäljningen av båtar? Hur ser handlarna på framtiden? Det får du svar på här. På pressfrukosten får du även en sammanfattning av mässans innehåll och nyheter.

När: Fredag den 26 augusti bjuder vi in till pressfrukost kl. 9.30

Var: Marstrand - på mässområdet till vänster när du kliver av färjan till Marstrand eller på Orust – på Hallberg-Rassys kontor.

Anmälan: till Jennifer Glans, jg@sweboat.se (ange vilken av orterna du kommer till)

Varmt välkomna

Information under mässan

Under öppettiderna är du välkommen att besöka oss i Sweboats informationstält på mässorna. Mer information finns på www.marstrandmotorboatshow.se och www.orustsailboatshow.se

Mats Eriksson, VD Sweboat: 08-449 55 98, me@sweboat.se

Malin Troberg Lindén, Mässansvarig Sweboat: 08-449 55 91, mtl@sweboat.se

Marstrand Motorboat Show - Västkustens största flytande båtmässa

Under tre dagar fylls Marstrands gästhamn och kajer med över 130 nya motorbåtar samt en mängd service och tillbehörsföretag. På mässan finns både nya och begagnade båtar. Komplett utställarlista och program finns på www.marstrandmotorboatshow.se.

I år har mässan blivit en renodlad motorbåtsmässa och konceptet har finslipats och kommer att bli en riktig familjefest kombinerat med maxad båtinspiration. Det kommer bland annat att bjudas på prova-på segling och motorbåtskörning, spännande föreläsningar (program finns på hemsidan) och barnaktiviteter. Marstrand Motorboat Show är den perfekta helgutflykten för att krama ut det sista av sommaren i den pittoreska marina miljö som Marstrand erbjuder.

Snabba fakta om Marstrand Motorboat Show 26 - 28.8

Motorbåtar: ca 130 st

Tillbehör & serviceföretag: ca 30 st

Mat & dryck: Marstrands företagarföreningen är värdar för mässrestaurangen med trevligt utbud. I övrigt finns massor av trevliga restauranger/caféer på ön.

Aktiviteter: prova på brygga, familjeaktivitet Ankfiske, intressanta seminarier ”För ett bättre och innehållsrikare båtliv” där våra utställare är föredragshållare. Sjöportskolans stora Navica att gå på.

Nyheter: ca 18 nyheter b la X-Yachts världspremiär X Power 33C

På mässan presenteras allt från små snipor, till daycruisers och stora yachts (Flemming 65). Även en del spektakulärt som en Igloo boat och Versadock, Docky Marins båtlyft, SARjs OXE 300 Diesel.

Elbåtar: några elbåtar presenteras, X-shore, Strana, Greenline (hybrid) även hållbarhet/miljö hos landföretag.

Orust Sailboat Show med Öppet Varv - En riktig segelbåtsmässa

Den 26-28 augusti är det dags för Orust Sailboat Show - med Öppet Varv, Sveriges egentligen enda segelbåtsmässa. Tillsammans med Hallberg-Rassys egna öppna hus, Öppet Varv, bjuder vi på en härlig båtmässa med inspiration, världspremiärer och seglarglädje. Det blir en riktig höjdpunkt för den som är intresserad av segling.

Snabba fakta om Orust Sailboat Show med Öppet Varv 26 - 28.8

Segelbåtar (nya): 22 st

Begagnade båtar: ca 20 st Knape Marin, Berthon Scandinavia & Båtagent

Klassiska båtar: ca 11-12 st

Vindö Yacht Club & Västkustens Träbåtsförening

Tillbehör & serviceföretag/landmontrar: ca 45 st

Mat & dryck: fin servering signerad Kalaskockarna med varierat utbud till bra priser.

Aktiviteter: Strandstädarna är på plats med sin ribbåt och informerar om sitt värdefulla arbete.

Hafsorkester; Bavaria 30 Hafsorkestern, första Bavaria 30 som seglat runt jorden tar emot folk ombord och visar bilder från resan.

Pelle P har stor outlet i en av hallarna samt Öppet Varv hos Hallberg-Rassy.

Nyheter: 3 båtnyheter, Arcona 435 MkII världsnyhet, Bavaria C2, Sverigenyhet, Heyman 34 Sport, nyhet världen + Sverige