Eco-driving på sjön - här är tipsen!

Eco-driving på sjön - här är tipsen!

När bränslepriserna skjuter i höjden är det många som börjar fundera över hur man kan köra mer bränslesnålt även på sjön. Eco-driving med båt kan minska bränsleförbrukningen med uppemot 40 procent. Det sparar inte bara pengar utan är minst lika viktigt för miljön. Så vad kan man då göra för att minska bränsleförbrukningen och fortsätta att njuta av livet på sjön i dessa tider?

– Vi vill avliva myten att det är tråkigt att köra båt bränslesnålt, säger Mats Eriksson på Sweboat - båtbranschens riksförbund. Därför lanserar vi i dag en kampanj om eco-driving som riktar sig både till alla som är nya på sjön, som kanske har blivit med båt under de senaste årens fritidsbåtsboom, och till mer erfarna förare som behöver fila på sin körning.

Sweboat har spelat in en ny film som kommer att gå både i deras egna och Upplev Båtlivets sociala medier under sommaren. På Upplev Båtlivets sajt finns även en kampanjsida med fler tips och råd. Dessutom kommer ämnet att lyftas under Sweboats egna mässor i sommar och av sweboatanslutna handlare i branschen.

– Förutom att minska utsläppen så gör eco-driving att du sparar en slant i bränslekostnader och dessutom kommer du att se betydligt proffsigare ut på sjön, säger Mats Eriksson.

Men det finns också otroligt mycket att göra på sjön som inte är ren båtkörning.

– Vill man minska sin förbrukning ytterligare kan man ju dra ner på tempot lite också, kanske stanna en dag extra i någon fin hamn, bada, fiska och njuta av allt som finns att se och göra på sjön och i vattnet.

Filmen finns att se här!

Eco-driving - en kort sammanfattning

Börja köra med helt nedtrimmad (eller intrimmad) motor och kom snabbt upp i planing. Sänk sedan gaspådraget och börja trimma upp (eller ut) motorn - du kommer att märka att hastigheten ökar och båten går bättre i vattnet. Olika båtar har olika marschfart men den brukar ligga någonstans runt 20 knop. Tänk på att båtens marschfart är inte samma som båtens maxfart. Håll koll på förbrukning och hastighet och var inte rädd för att prova dig fram, övning ger färdighet!

5 eco-drivingtips!

- Använd dina sinnen när du kör! Lyssna på motorljudet, känn efter om båten går plant och glider vattnet, titta på vattensprutet på sidan - det ska inte spruta längre fram än från den bakre tredjedelen av båtens längd.

- Undvik att köra i 12 knop även om det är hastighetsbegränsningen. I det läget är det bättre att sänka farten.

- Istället för att hela tiden ändra gaspådraget - arbeta med motortrim när du tar vågor och svänger

- Håll båtbotten ren

- Kör inte omkring med onödig last och lasta rätt (normalt i mitten på båten)

Läs mer på upplevbåtlivet.se och hjälp till att sprida budskapet!

Kontakta gärna Mats Eriksson för mer information!