Mats Eriksson tar över rodret på Sweboat

Mats Eriksson, 45, tar från den 1 januari 2008 över rodret som VD hos Sweboat - Båtbranschens Riksförbund. I förbundet ingår över 400 marinföretag med en årsomsättning på sju miljarder kronor. Mats kommer närmast från Telenor där han under de senaste tre åren varit marknadschef för Telenors butikskedja. – Det här ska bli jätteroligt. Potentialen att utveckla och öka båtlivet i Sverige har aldrig varit större än nu som jag ser det. Vi lever i en tid då båtlivet och livet nära naturen utgör en mycket viktig källa för lust, inspiration och återhämtning, och det behöver vi mer än någonsin i dag. Men omvärlden förändras också snabbt, så det gäller för båtbranschen att hänga med i den förändringen, säger Mats Eriksson, tillträdande VD på Sweboat. Sweboat är båtbranschens riksförbund och organiserar leverantörer, tillverkare och detaljister. Verksamhetens målsättning är att skapa gynnsamma förutsättningar för branschen och medverka till en positiv inställning till båtliv i samhället i stort. I Sweboat ingår åtta branschföreningar som tillsammans har fler än 400 marinföretag. – En av de viktigaste frågorna som jag kommer att lägga stor vikt vid är branschens miljöintressen. Utan en attraktiv marin miljö har vi inte mycket att erbjuda. Vi ligger långt framme när det gäller att värna om miljön, men det finns alltid förbättringar att göra. En annan uppgift som jag vill jobba hårt med är att främja båtlivet. Björn Lagerkvist, avgående VD, lämnar Sweboat efter 33 år för att gå i pension. Björn har arbetat parallellt med Mats under ett par månader för att introducera honom hos branschens medlemmar och överlämna de nationella och internationella kontakterna. För högupplösta bilder kontakta: Annika Lindqvist Tfn +46 8 449 55 94, Mobil +46 70 308 01 48, e-post nicke@sweboat.org Fakta om Mats Eriksson: Ålder: 45 år Bostad: Mats bor i Stockholm. Somrarna har Mats sedan barnsben tillbringat på Ingmarsö i Stockholms skärgård. Familj: Gift, två barn. Utbildning: Marknadsekonom vid Berghs School of Communication. Bakgrund: Bland annat: Marknadschef för Svanströmsgruppen, Vice VD för Berghs School of communication, Marknadschef för Telenors Butikskedja. För ytterligare information, kontakta: Mats Eriksson, VD, Sweboat Tfn:08-449 55 90, mobil: 0703-42 06 99 e-post: mats.eriksson@sweboat.org Hemsida: www.sweboat.org

Jennifer Glans

Presskontakt Marknadsansvarig 0730390578
Mats Eriksson

Presskontakt VD 0703420699

För ett tryggt båtägande

Sweboat representerar drygt 400 medlemsföretag inom båtbranschen.

SweBoat, Båtbranchens riksförbund
Hammarby allé 91