Branäsgruppen och Swecamp skapar gemensamt resecentrum

Branäsgruppen, med fem skidanläggningar, har drivit sin egen bokningsavdelning under 16 år och har lång erfarenhet av gästservice och bokning. Branäsgruppen äger och driver idag två egna campingar och har såväl erfarenhet som insikt i produkten camping. Swecamp, med 15 anslutna campingar, har lång och gedigen erfarenhet av produkten camping men har tills nu inte haft något gemensamt grepp om telefonbokningen.

Satsningen görs för ökad gemensam gästnytta och ökad tillgänglighet. Branäsgruppen har idag ca 80% av sina boendebokningar på webben och övriga 20% via telefon. För Swecamp gäller omvänt förhållande, något som Swecamp med hjälp av Branäsgruppens erfarenheter hoppas styra om till webbokningarnas fördel. Genom ett gemensamt resecentrum kan alla anläggningarna erbjuda personlig service på fasta tider året runt.

-Med en gemensam, central, bokningsfunktion kan vi erbjuda gästerna bättre tillgänglighet och information när de planerar sin semesterresa. Ute på anläggningarna frigör vi dessutom resurser för att kunna göra upplevelsen på plats just så strulfri och enkel som vi alla vill att den skall vara, tillägger Andreas Häggqvist styrelseordförande för Swecamp

För Branäsgruppen innebär det ytterligare kompetenstillförsel till resesäljavdelningen.

-Genom samarbetet med Swecamp kan vi utöka vår fasta personalstab med fyra helårstjänster och skapa en kontinuitet i arbetet. Idag har vi två helårsanställda och 14 säsongsanställda, något som ställer höga krav på rekrytering och utbildning. Tillsammans med övriga synergier så ser vi stora möjligheter i samarbetet, säger Anders Kjällström VD för Branäsgruppen.

Utöver de rent affärsmässiga aspekterna delar de bägge aktörerna många värdeord och synen på verksamheten.

-Vi är två starka varumärken som båda arbetar med ’tillsammans-tid’ i både vinter och sommarsäsong, i många fall året runt. I dag är alla familjens medlemmar starkt upptagna av en palett av aktiviteter så när semestern kommer vill man ha tid tillsammans, strulfritt och enkelt. Här arbetar både Branäsgruppen och Swecamp åt samma håll, fortsätter Anders Kjällström.

Samarbetet börjar med en förstudie under sommaren 2016 för att rulla ut i full skala under hösten 2016.

Kontaktpersoner:

Anders Kjällström