Swecares vd Maria Helling tillsammans med drottning Silvia, statssekreterare Maja Fjaestad och 2018 års vinnare Cambio Healthcare Systems.

Swecare Export Awards - Här är finalisterna 2021

Finalisterna till årets Swecare Export Awards är utsedda! Priset, som delas ut av socialminister Lena Hallengren den 29 april, tilldelas två svenska hälso- och sjukvårdsföretag som åstadkommit utmärkande internationella exportsatsningar. Årets finalister är bland andra medicinteknikjätten Elekta, den digitala vårdplattformen Visiba och den nyskapande vårdöversättaren Care to Translate.

Swecare Export Awards har i 10 år delats ut årligen till de företag som satt svensk innovation inom hälsa och sjukvård på världskartan. Juryn, som representerar både branschen och det offentliga Sverige, har idag utsett åretsfinalisteratt konkurrera om det prestigefulla priset som delas ut i två kategorier.

-Året har präglats av exceptionella omständigheter. Trots detta har finalisterna på olika sätt lyckats påvisa internationellt behov av svenska produkter, tjänster och kunskaper för att förbättra människors hälsa, säger Maria Helling, vd för Swecare.

Årets jury:

• Naslund Medical AB, föregående års vinnare
  • Brighter, föregående års vinnare
  • Niclas Jacobson, Socialdepartementet
  • Anders Blanck, LIF
  • Anna Lefevre Skjöldebrand, Swedish Medtech
  • Maria Helling, Swecare

Finalisterna till Swecare Export Awards 2021 respektive kategori:

Swecare Export Award

• Elekta