Bild från utställningen ”Imagine the best healthcare in the World” på Scandinavian XPO, Stockholm

Swecare lyfter svensk hälso- och sjukvård på EU-ordförandeskapets konferenser och möten

Swecare har fått ett uppdrag av Socialdepartementet att i samband med några av de större konferenserna under EU-ordförandeskapet synliggöra globala utmaningar och visa svenska expertis.

En utställning har tagits fram som fått namnet ”Imagine the best healthcare in the World” och ska synliggöra utmaningar och svensk innovationskraft, liksom hur svenska lösningar kan bidra till att lösa globala hälsoproblem. På konferenserna deltar tongivande experter från sjukvården och akademin, och politiska högnivådelegater inom EU. Utställningen arrangeras i samarbete med Läkemedelsindustriföreningen, Lif.

– Vi är mycket glada över möjligheten att visa upp den här utställningen i samband med att experter från hela EU besöker Sverige och diskuterar framtidens utmaningar. Sverige är framstående vad det gäller forskning och innovation inom hälsa, sjukvård och life science något vi förstås vill hjälpa till att sprida kunskap om, säger Maria Helling, vd för Swecare.

I samband med det svenska ordförandeskapet i EU (januari – juni 2023) kommer ett stort antal högnivåkonferenser och möten äga rum i Sverige på konferenscentret Scandinavian XPO i Arlandastad utanför Stockholm. Ett antal av dessa möten fokuserar på Hälsa och sjukvård. Utställningen kommer att utgå från Svenska Institutets kommunikationskoncept Pioneer the possible.

• 1 februari: Högnivåkonferens om cancer som besöks av EU:s hälsokommissionär Kyriakides
• 6-7 mars: Högnivåmöte om antibiotikaresistens (AMR)
• 4-5 maj: EPSCO, rådet för sysselsättning, socialpolitik, hälsa och konsumentfrågor som samlar EU:s hälsoministrar

Om det svenska ordförandeskapet i EU: sweden2023.eu