Gå direkt till innehåll

Sweco fortsatt bäst i klassen på jämställdhet

När årets Allbright-rapport släpptes tidigare i veckan fanns Sweco återigen med på den gröna listan över jämställda börsbolag och blir branschbäst. ”En självklarhet att arbeta med hållbarhet och jämställdhet som går hand i hand”, kommenterar Sweco Sveriges vd Ann-Louise Lökholm Klasson.

Allbright kartlägger årligen jämställdheten inom Sveriges börsnoterade bolag. Årets ranking visar att listan över jämställda bolag på den gröna listan har vuxit med en tredjedel sedan föregående år och att bolagen utan en enda kvinna i ledningen aldrig har varit färre. Dock ökar den totala andelen kvinnor i börsbolag endast med en procentenhet - från 23 till 24 procent.

– Det är glädjande att se att andelen jämställda bolag på börsen ökar. Hållbarhet och jämställdhet går hand i hand för mig och jag ser det som en självklarhet att arbeta med båda. Vi har alltid sett jämställdhet och olikheter som en framgångsfaktor för att skapa såväl kreativitet och trivsel som affärsnytta och lönsamhet. En av våra grundare sa tidigt att vår organisation ska reflektera mångfalden i samhället vi verkar i, och det lever vi efter fortfarande, säger Ann-Louise Lökholm Klasson.

Läs Allbright-rapporten: http://allbright.se/allbrightrapporten

Ämnen

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 17 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 20,6 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, www.swecogroup.com.

Sofie Sidoli