Åsa Bergman har utsetts till ny vd och koncernchef i Sweco.

Åsa Bergman ny vd och koncernchef i Sweco

Åsa Bergman har utsetts till ny vd och koncernchef i Sweco. Hon har 27 års erfarenhet från olika linjechefsroller i koncernen, senast som affärsområdeschef för Sweco Sverige. Åsa Bergman efterträder Tomas Carlsson, som lämnar Sweco efter drygt fem år.

”Vi är mycket glada för att Åsa Bergman blir Swecos nästa vd. Under sin karriär i Sweco har hon genomgående levererat goda operativa resultat. Hon förenar ett tydligt ledarskap och starkt resultat fokus med en djup förståelse för Sweco och vår affär. Därför är hon rätt person att leda och utveckla koncernen vidare”, säger Johan Nordström, styrelseordförande i Sweco.

Åsa Bergman anställdes i Sweco-koncernen 1991. Åtta år senare utsågs hon till regionchef med ansvar för Swecos projektledare i norra Sverige, innan hon 2006 blev vd för Sweco Management. 2012 tillträdde Åsa Bergman tjänsten som vd för Sweco Sverige. Under hennes tid har den svenska organisationen vuxit från cirka 3 000 medarbetare till cirka 5 700 medarbetare. Omsättningen har ökat från cirka 3,6 miljarder kronor till cirka 7,0 miljarder kronor.

”Jag är väldigt stolt och glad över förtroendet. Sweco står starkare än någonsin och har utvecklats från ett framgångsrikt nordiskt bolag till att bli det ledande konsultföretaget inom teknik, miljö och arkitektur i Europa. Jag ser fram emot att tillsammans med ledningsgruppen och våra 14 500 medarbetare utveckla Sweco mot fortsatt framgång”, säger Åsa Bergman.

”Jag har jobbat med Åsa under drygt fem år och vet vilken stark ledare hon är. Jag är fantastiskt glad att hon tar över som ny vd och koncernchef i Sweco”, säger Tomas Carlsson.

Åsa Bergman tillträder som vd och koncernchef den 20 april 2018.

För ytterligare information kontakta:
Johan Nordström, styrelseordförande Sweco, 070-940 70 82
Åsa Bergman, vd Sweco Sverige, 08-695 64 03
Lars Torstensson, kommunikationschef Sweco, 070-273 48 79

Ämnen

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,5 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Sofie Sidoli

Presskontakt Presschef Sweco Sverige 010-484 50 20