Magnus Karlsson utsedd till ny CFO i Sweco Sverige

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2020 14:00 CEST

Magnus Karlsson blir ny CFO i Sweco Sverige, med ansvar för affärsområdets finans- och ekonomifrågor, med medarbetare centralt och i de olika verksamhetsområdena. Nuvarande CFO Liselotte Haglind slutar på Sweco.

Magnus Karlsson har lång erfarenhet från liknande roller i bland annat Vattenfall, Nexus och Tele 2 och nu senast som tillförordnad vd på MAN:s skandinaviska bolag. Han tillträder på Sweco den 1 september.

- Som CFO kommer Magnus bidra mycket med sina erfarenheter inte bara inom finansområdet utan också av ledarskap. Han är nyfiken och har ett starkt driv att leverera resultat och utveckla verksamhet, vilket är viktigt för oss i en tid när förändring sker oerhört snabbt både hos oss själva och våra kunder, säger Ann-Louise Lökholm Klasson, Sweco Sveriges vd.

- Jag är både stolt och glad över att bli en del av Sweco-koncernen och Sweco Sverige, som har en viktig roll i omställningen till ett mer hållbart samhälle. Jag ser fram emot att tillsammans med mina nya kollegor fortsätta utvecklingen av en finansfunktion i världsklass, som säkerställer lönsam tillväxt och stöttar Swecos konsulter i att leverera största möjliga kundvärde. Ett viktigt fokusområde kommer vara digitalisering av processerna, säger Magnus Karlsson.

Liselotte Haglind, som arbetat i Sweco i 24 år och varit CFO sedan 2012, lämnar Sweco och går till KPMG.

- Liselotte är en engagerad och klok person med en helhetsförståelse inte bara för ekonomi- och verksamhetsfrågor utan också ledarskap och kultur som har varit avgörande för hennes insatser och de avtryck hon lämnar. Jag tackar henne å det varmaste för alla hennes år i företaget och önskar lycka till, säger Ann-Louise Lökholm Klasson.

För mer information, kontakta:

Ann-Louise Lökholm Klasson, vd Sweco Sverige, 076-254 18 89, ann-louise.lokholm-klasson@sweco.se

Sofie Sidoli, pressansvarig Sweco Sverige, 010-484 50 20 (endast press), sofie.sidoli@sweco.se

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 17 000 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 20,6 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, www.sweco.se