Svenska hållbara lösningar för fjärrkyla planeras i Indien

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2018 08:00 CEST

Sweco ska ta fram ett förslag på fjärrkylsystem för staden Pimpri i Indien.

Sweco har fått uppdraget att, tillsammans med Smart City Sweden – in India, ta fram förslag på fjärrkylsystem till staden Pimpri i Indien. Uppdraget är ett led i att Indien satsar på att utveckla 100 smarta och hållbara städer.

Indien har som mål att utveckla 100 smarta städer under fem år, med fokus på hållbara lösningar inom energi- och miljöteknik. Sverige är ett av sex länder som Indien samarbetar med i satsningen och i samband med detta bildades Smart City Sweden – in India, som Sweco är en del av.

Under våren 2018 har Sweco genomfört en förstudie för att undersöka möjligheterna att göra staden Pimpri, där ett 20-tal svenska företag redan finns etablerade, till en smart och hållbar stad. Utifrån denna förstudie vill Indien gå vidare med att planera för ett fjärrkylsystem till stadens 95 hektar stora utställningsområde. Fjärrkyla används exempelvis till kylrum eller luftkonditionering.

– Detta är ett spännande projekt där vi är med och bidrar med vår expertis för att bekämpa klimatförändringar och stötta i arbetet med att nå de globala målen. Sverige har stor erfarenhet av fjärrkyla, vi har 250 kilometer nät av fjärrkyla i Stockholm och 60 procent av alla byggnader i Sverige är kopplade till fjärrkyla eller fjärrvärme. Nu får vi chansen att sprida svenska systemlösningar vidare till Indien för att skapa mer hållbara städer, säger Ann-Louise Lökholm Klasson, vd Sweco Sverige.

Swecos uppdrag omfattar att föreslå ett fjärrkylsystem för utställningsområdet ”Pune International Exhibition and Convention Centre”. Genom att använda kylmedel och energikällor med låga utsläpp är ambition att utställningscentret ska bli helt koldioxidneutralt. Uppdraget påbörjas direkt och förväntas vara klart under kvartal 1, 2019.

För mer information, vänligen kontakta:
Will Sibia, exportchef hållbar utveckling, will.sibia@sweco.se, 08-695 58 45
Hanna Haeggström, pressansvarig Sweco Sverige, hanna.haeggström@sweco.se, 070-2340366

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,9 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.