Ekonomikum av Swecos arkitekter har vunnit Svenska Ljuspriset 2019

Svenska Ljuspriset går till Swecos arkitekter för studiesalar i Uppsala

Swecos arkitekter har mottagit det uppmärksammade Svenska Ljuspriset för de nyinvigda studiesalarna på Ekonomikum i Uppsala. ”Projektet har genomförts med enorm passion och expertis om studiemiljöer och tron på den unga människan och hennes rättmätiga krav på värdighet”, skriver juryn i sin motivering.

– Ljussättningen var en viktig del i uppdraget och vårt mål har varit att erbjuda studenterna en optimal studiemiljö för både individuella och gemensamma studier med såväl analoga som digitala verktyg. Vi är otroligt glada att vårt arbete med lärmiljöer uppmärksammas på detta sätt. Det är en mycket fin bonus, säger Jonas Kjellander, ansvarig arkitekt på Sweco.

Juryns utlåtande:
Resultatet visar på gedigen kunskap om ljusets samspel med färg, form och material. Projektet har genomförts med enorm passion och expertis om studiemiljöer och tron på den unga människan och hennes rättmätiga krav på värdighet. Genom den ergonomiska och innovativa ljusbehandlingen integreras både funktion, upplevelse och atmosfär. Mörkret har en självklar plats i ljusgestaltningen och skapar fokus. Men stort mod och skaparkraft iscensätter ljusdesignerna ursprungliga uttrycksmedel för trygghet, förtrolighet och förundran som förstärker känslan i denna unika lärmiljö.

Svenska Ljuspriset delas ut årligen av Svenska Belysningssällskapet och syftar till att uppmärksamma den höga nivå som finns inom ljusplanering i Sverige genom att lyfta fram projekt där ljus använts påett föredömligt sätt för att förstärka både funktion och arkitektur.

För mer information, kontakta:
Jonas Kjellander, arkitekt, Sweco jonas.kjellander@sweco.se, tfn: 073 412 83 46

Taggar

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 16 000 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 18,7 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Sofie Sidoli