Sweco anlitas i förnyat uppdrag för moderniseringen av Gävle sjukhus

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2019 08:00 CEST

"Det är ett komplext uppdrag där vi kan dra nytta av vår breda kompetens och långa erfarenhet av vårdprojekt såväl i Sverige som i Europa", säger Ann-Louise Lökholm Klasson, vd Sweco Sverige.

Sweco har kontrakterats uppdraget att ta fram programhandlingar för moderniseringen av Gävles sjukhus enligt en förnyad förfrågan. Kunden är Region Gävleborg och uppdraget omfattar framtagning av förstudie och programhandling samt en option på systemhandling.

Region Gävleborg tilldelade uppdraget till Sweco redan 2016 men valde då att stoppa färdigställandet av projekteringen för att omarbeta upphandlingen. Under 2018 genomfördes den nya upphandling och det är nu klart att Sweco åter tilldelas uppdraget. Sweco arbetar sedan tidigare med att ta fram programhandling för moderniseringen av Hudiksvalls sjukhus.

– Vi är väldigt glada att även få arbeta med Gävles sjukhus. Helhetsresultatet ska bli ett sjukhus som tillgodoser dagens höga krav på välkomnande miljöer, modern teknik och patientsäkerhet. Det är ett komplext uppdrag där vi kan dra nytta av vår breda kompetens och långa erfarenhet av vårdprojekt såväl i Sverige som i Europa. Vi kommer där det är möjligt även nyttja det arbete som redan påbörjats för Hudiksvalls sjukhus, säger Ann-Louise Lökholm Klasson, vd Sweco Sverige.

Framtidsbygget är samlingsnamnet för en mängd om- och nybyggnationer av sjukhusen i Hudiksvall och Gävle. Det är en omfattande modernisering av sjukhusen om cirka 120 000 kvadratmeter och omfattar en byggnadsinvestering på över fem miljarder kronor.

– Avtalet med Sweco betyder att den planerade moderniseringen av Gävle sjukhus kan fortsätta. Nu kan vi äntligen gå vidare i byggprocessen även för Gävle sjukhus och arbetet påbörjas omgående, säger Magnus Busk, Framtidsbyggets programchef, region Gävleborg.

För ytterligare information, kontakta:

Hanna Haeggström, pressansvarig Sweco Sverige, 070 234 03 66, hanna.haeggstrom@sweco.se

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 16 000 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 18,7 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm.