Eurowings expanderar på Stockholm Arlanda Airport med två nya direktlinjer inför sommaren 2024

Eurowings fortsätter att expandera på Stockholm Arlanda Airport genom att lansera två nya direktlinjer inför sommaren 2024. De nya linjerna kommer att trafikera Hannover (HAJ) respektive Neapel (NAP), och adderas till det stora utbudet av destinationer som redan trafikeras av Eurowings från flygplatsen.

Eurowings fortsätter sin expansion i Sverige och på Swedavias Stockholm Arlanda Airport. De nya direktlinjerna till Hannover och Neapel blir ett välkommet tillskott till det totala utbud av destinationer på Stockholm Arlanda och stärker tillgängligheten till både Tyskland och Italien från den svenska huvudstaden. Sedan de först etablerade sin svenska bas sommaren 2022 har Eurowings adderat en mängd olika destinationer i sitt utbud som nu uppgår till totalt tretton.

– Det är mycket glädjande att Eurowings nu expanderar sitt utbud på Stockholm Arlanda Airport. Swedavias främsta mål är att möjliggöra för människor att träffas, oavsett om det är för affärer, fritid eller för att besöka familj och vänner och Eurowings med sitt omfattande nätverk spelar en viktig roll i detta, säger Charlotte Ljunggren, direktör Marknad och försäljning på Swedavia. Eurowings satsning visar på att det finns både ett stort förtroende och intresse för den svenska flygresemarknaden, och de är en betydelsefull partner i att knyta samman Sverige med väletablerade marknader i Europa, säger hon.

– Vi är stolta över att utöka vårt Eurowings-nätverk från Sverige och addera två nya linjer från Stockholm Arlanda, till Hannover och till Neapel. Att kunna erbjuda våra svenska kunder ett attraktivt linjenät av prisvärda flygresor från norra till södra Europa och vidare ut i världen är viktigt för oss på Eurowings, konstaterar Michael Haendel, chef för linjeutveckling och flygplatsrelationer på Eurowings. Den svenska marknaden matchar perfekt det prisvärda kvalitetskoncept Eurowings tillhandahåller. Vi ser fram emot att utöka vårt nätverk även i framtiden för att erbjuda ett brett utbud av destinationer för såväl turism som affärsverksamhet från Arlanda och driva på den paneuropeiska tillväxten av Eurowings från Sverige, säger han.

Med start den 1 maj kommer Eurowings att trafikera Stockholm Arlanda Airport (ARN) – Hannover (HAJ) två gånger i veckan, på onsdagar och söndagar. Stockholm Arlanda Airport – Neapel (NAP) kommer att trafikeras två gånger i veckan, på fredagar och söndagar, med start den 14 juni. Eurowings använder en flotta av Airbus A320-flygplan i Stockholm.

Biljetter finns till försäljning på Eurowings.se. För mer information om aktuell trafik på Stockholm Arlanda Airport: https://www.swedavia.se/arlanda/destinationer/

För mer information, kontakta Swedavias pressjour på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se

Om Eurowings
Eurowings är Lufthansakoncernens lågprisbolag och därmed en del av Europas största flygbolagskoncern. Med sin tydliga positionering och
kvalitetskoncept att erbjuda prisvärda resor för Europas fritids- och affärsresenärer, skiljer Eurowings sig tydligt från segmentet för ultralågprisbolag. Eurowings gör det möjligt för sina kunder att flyga prisvärt och flexibelt med många bokningsalternativ och extrafunktioner samt kundvänliga tjänster. Med sitt värdekoncept möter det tyska flygbolaget de grundläggande behoven hos dagens flygresenärer: ännu större flexibilitet, komfort och hållbarhet. Eurowings erbjuder direktflyg till cirka 150 destinationer inom Europa. Med 13 internationella baser – inklusive Mallorca som Europas främsta semesterö – är Lufthansas dotterbolag ett av de största fritidsflygbolagen i Europa. Den har för närvarande en flotta på cirka 100 flygplan och sysselsätter nästan 5 000 personer.

Swedavias arbete för ett fossilfritt flyg
Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst klimatarbete. Samtliga av de tio flygplatserna nådde målet noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet vid utgången 2020. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025. Swedavias klimatomställningsarbete och ledande arbete i att driva klimatsmarta flygplatser prisas internationellt och flygbranschorganisationen ACI utsåg 2021 Stockholm Arlanda Airport till ”ECO-Innovation Airport of the Year”. Swedavia vill hjälpa resenärer att själva minska klimatavtrycket från sin resa och bidra i omställningen till ett fossilfritt flyg och samarbetar därför med Fly Green Fund. Swedavia erbjuder alla resenärer som flyger från en Swedaviaflygplats att köpa biobränsle för hela eller delar av resan via flygreenfund.se/swedavia.

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Sedan 2020 är Swedavias egen flygplatsverksamhet fossilfri vid samtliga tio flygplatser. Koncernen omsatte under 2022 cirka 4,8 miljarder kronor och har cirka 2 400 medarbetare.