Foto: Scandic.

Göteborg Landvetter Airport dubblar hotellkapacitet med nya Scandic Landvetter – nya möjligheter till möten och konferenser

Den 31 maj öppnar det nya terminalnära hotellet Scandic Landvetter på Göteborg Landvetter Airport. Därmed mer än fördubblas antalet hotellrum på flygplatsen, samtidigt som helt nya möjligheter ges till möten och konferenser på själva flygplatsen.

Arbetet med hotellet började redan 2016 som en del av utvecklingen av Landvetter och Airport City Göteborg - flygplatsstaden med lager- och logistikverksamheter, kontor, hotell, handels- och arbetsplatser, direkt i anslutning till flygplatsen.

- Vi är givetvis mycket glada för att Scandic Landvetter nu slår upp dörrarna i lagom tid för att världen börjar öppna upp och flygtrafiken och resenärerna kan börja återvända. Scandic är ett mycket bra tillskott i vårt arbete med att utveckla upplevelsen på flygplatsen för framtidens resande. Det bidrar både till att skapa god tillgänglighet och attraktiva mötesplatser för hela Västsverige, säger Anna Strömwall, flygplatsdirektör Göteborg Landvetter Airport på Swedavia.

Det nya hotellet omfattar 10 000 kvadratmeter fördelade på sju våningsplan med sammanlagt 223 rum och 9 konferensrum med möjlighet till att ta emot uppemot 140 gäster. Hotellfastigheten planeras att miljöcertifieras enligt den högt rankade internationella BREEAM-SE-certifieringen, med målet betygsnivån Very Good. Sedan tidigare finns Landvetter Airport hotell på flygplatsen med cirka 180 rum.

Swedavia avtalade om försäljning av hotellfastighetsprojektet till Midstar Hotels 2018, i linje med Swedavias strategi att genom fastighetsutveckling skapa och realisera värden för återinvesteringar i flygplatsernas konkurrenskraft.

Om Airport City Göteborg
Framtidens Göteborg Landvetter Airport ska utvecklas för att skapa hållbar tillväxt för Sverige och mellan terminalen och riksväg 40 växer flygplatsstaden Airport City Göteborg. En trafikantserviceanläggning, expressgodsterminal och ett lager har etablerats i området och efterfrågan på moderna effektiva logistikfastigheter är god. Bara förra året tillkom fyra nya företag.

Utvecklingen av Airport City Göteborg som planeras att pågå under många år. Swedavia har 1,5 miljoner kvm mark för att utveckla lager, logistik, kontor och handel. På sikt beräknas cirka 10 000 arbetstillfällen ha skapats vid flygplatsen.

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsatte under 2020 cirka 2,5 miljarder kronor och har närmare 2 600 medarbetare.