Johan Bill blir ny chef för Swedavias nya organisation Stora Projekt

Swedavia har rekryterat Johan Bill som Direktör för den nya organisationen Stora Projekt.

För att på bästa sätt genomföra stora investeringar och säkerställa samordningsfördelar och lärande mellan Swedavias utvecklingsprogram introducerades under hösten en ny genomförandeorganisation som nu kommer att heta Stora Projekt. Med den nya organisationen som trädde i kraft den 1 januari 2018 vill Swedavia öka genomförandeförmågan i de strategiska utvecklingsprogrammen som syftar till att skapa framtidens flygplatser.

- Det är glädjande att kunna välkomna Johan Bill till Swedavia och till rollen som Direktör Stora Projekt. Johan har både den kunskap och erfarenhet inom området som behövs för att ta sig an uppdraget, säger Swedavias vd och koncernchef Jonas Abrahamsson.

Johan Bill kommer närmast från Trafikverket och är sedan 2014 ansvarig för verksamhetsområdet Stora Projekt som innefattar Trafikverkets största infrastrukturprojekt. Johan har också erfarenhet från Peab genom stadsutvecklingsprojektet Arenastaden och Tele2 Arena, som regionschef på Skanska och som VD för Teknikkonsultbolaget Bjerking AB.

Till dess att Johan Bill tillträder sin roll på Swedavia kvarstår Joakim Kedbrant som tillförordnad Chef för Stora Projekt. Joakim Kedbrant kommer också att ha en viktig roll i att säkra överlämningen i samband med Johan Bills start hos Swedavia.

Johan Bill kommer att tillträda rollen senast den 6 augusti 2018 samt ingå i Swedavias koncernledning.

För mer information, kontakta Swedavias pressjour på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Koncernen omsätter drygt 5,5 miljarder kronor per helår och har 2 800 medarbetare.