Miljardsatsning inleds på Stockholm Arlanda Airport

Swedavia inleder nu en storsatsning på Stockholm Arlanda Airport. Under tre år är planen att investera en miljard SEK i kapacitets- och kvalitetshöjande åtgärder. Målsättningen är att skapa en mer välkomnande flygplats som ännu tydligare sätter resenären i fokus. Först ut är Terminal 2.

Stockholm Arlanda Airport är den storflygplats i Skandinavien som har störst tillväxt i antal resenärer. Varje år reser omkring 18 miljoner resenärer till eller från flygplatsen.
För att säkerställa effektivitet, kundvärde och konkurrenskraft även under kommande år inleder nu Swedavia en storsatsning på flygplatsen.

- Stockholm Arlanda Airport är något av Sveriges fönster mot världen. Swedavia inleder nu ett antal infrastrukturprojekt som omfattar alla delar av flygplatsen. Det är viktigt för oss att förbättringarna görs i dialog med våra kunder, för att vi ska vara en bättre affärspartner och skapa en bättre upplevelse för resenärerna. Investeringen är en milstolpe i flygplatsens utveckling och visar tydligt på vårt mål att öka kundvärdet för resenärer, flygbolag och butiksoperatörer säger Torborg Chetkovich, koncernchef Swedavia.

Den första etappen i den långsiktiga satsningen är förnyelsen av Terminal 2 där Swedavia satsar på snabba flöden för resenären. 2000 nya kvadratmeter byggs för att på ett mer flexibelt sätt kunna ta hand om all typ av utrikestrafik. Ytan medger också breddat utbud av butiker, restauranger och tjänster, samt en helt ny lounge.
Därtill planerar Swedavia att investera i följande förbättringar över hela flygplatsen de kommande tre åren:

• Förbättrat erbjudande till resenären genom en ny plaza med ett samlat utbud av restauranger och butiker, med en mer centralt placerad säkerhetskontroll som ger snabbare flöden för resenären.
• Förenklad incheckning genom ökad valfrihet för resenären.
• Befintliga ytor moderniseras för att förenkla resandet och skapa utrymme för framtida tjänster för såväl resenärer som flygbolag, samt skapa en mer välkomnande atmosfär.
• Förenklad transfer mellan inrikes- och utrikestrafik.

Sedan hösten 2010 bygger Swedavia ett fyrstjärnigt hotell som kommer att drivas av Clarion Hotels med planerad invigning under senhösten 2012.

Målsättningen är att skapa Skandinaviens mest moderna och resenärsanpassade mötesplats och flygplats.

För mer information:
Helena Miller, pressansvarig Swedavia, 08-797 87 77

Stockholm Arlanda Airport är Sveriges största flygplats med 176 destinationer och 81 flygbolag. 50 000 resenärer passerar flygplatsen varje dygn. Här arbetar 16 000 personer i 250 företag. Swedavia är flygplatshållare med 750 anställda på Arlanda.

Stockholm Arlanda Airport samarbetar med flera aktörer i regionen för att stärka Stockholm och Sverige som destination.

Presskontakt Tf presschef - Acting Head of Media Relations Press & media 010-109 01 00

Presskontakt Pressansvarig Press & media 010-109 01 00