Ryanair lanserar två nya linjer från Stockholm Arlanda Airport respektive Göteborg Landvetter Airport inför sommarsäsongen 2024

Inför sommaren 2024 utökar Ryanair sitt utbud på två av Swedavias flygplatser. Från och med april kommer man att trafikera Dubrovnik från Stockholm Arlanda Airport och Sarajevo från Göteborg Landvetter Airport. De nya linjerna kommer att trafikeras två gånger i veckan från respektive flygplats och blir ett välkommet komplement till de befintliga linjerna som trafikeras av Ryanair.

När sommarprogrammet 2024 startar kommer Ryanair att utöka sitt utbud både på Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport. Från Stockholm Arlanda kommer Ryanair att trafikera en ny direktlinje till Dubrovnik i Kroatien. Dubrovnik är kanske det mest besökta och internationellt kända turistmålet i Kroatien och kännetecknas av sitt milda klimat, långa historia, sin enastående arkitektur och historiska byggnader. Många reser också till Dubrovnik för att hälsa på familj och vänner.

På Göteborg Landvetter Airport kommer Ryanair att starta en ny direktlinje till Sarajevo, huvudstad och affärscentrum i Bosnien och Hercegovina. Sarajevo, med sitt centrala läge, är en viktig stad i regionen samt ett populärt resmål för dem som besöker vänner och familj.

– Det finns ett stort förtroende för den svenska flygresemarknaden och Ryanairs satsning på ytterligare direktlinjer från både Stockholm Arlanda Airport och Göteborg Landvetter Airport är ett tydligt tecken på detta. Ryanair är en viktig operatör på Swedavias flygplatser och spelar en betydande roll för att knyta ihop Sverige till med Europa, säger Charlotte Ljunggren, direktör Marknad och försäljning på Swedavia. Vårt huvudmål är att öka tillgängligheten och Ryanairs stora nätverk underlättar för människor att mötas, oavsett om det är för affärer, fritid eller för att besöka familj och vänner, säger hon.

Med start den tredje april kommer Ryanair att trafikera linjen Stockholm Arlanda Airport – Dubrovnik två gånger i veckan, på onsdagar och söndagar, och med start den 31 mars trafikerar man linjen Göteborg Landvetter Airport – Sarajevo två gånger i veckan, på tisdagar och söndagar.

För att boka biljetter eller läsa mer, vänligen besök www.ryanair.com

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.

Om Ryanair
Det irländska lågprisbolaget Ryanair Holdings är den största flygbolagsgruppen i Europa idag och inkluderar dotterbolagen Buzz, Lauda och Malta Air tillsammans med Ryanair. Företaget har ett 80-tal baser med förbindelser till cirka 250 destinationer i 40 länder och mer än 2 500 flyg per dag. Företaget har en av de yngsta flygplansflottorna i Europa, med en medelålder på mindre än 9 år. Genom att bland annat investera i "gröna flygplan" vill bolaget nå sitt mål på 60 g koldioxidutsläpp per passagerarkilometer till 2030. Företaget siktar också på att flyga med 12,5 procent hållbart flygbränsle (SAF) till 2030 Mer information finns på corporate.ryanair.com.

Swedavias arbete för ett fossilfritt flyg
Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst klimatarbete. Samtliga av de tio flygplatserna nådde målet noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet vid utgången 2020. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025. Swedavias klimatomställningsarbete och ledande arbete i att driva klimatsmarta flygplatser prisas internationellt och flygbranschorganisationen ACI utsåg 2021 Stockholm Arlanda Airport till ”ECO-Innovation Airport of the Year”. Swedavia vill hjälpa resenärer att själva minska klimatavtrycket från sin resa och bidra i omställningen till ett fossilfritt flyg och samarbetar därför med Fly Green Fund. Swedavia erbjuder alla resenärer som flyger från en Swedaviaflygplats att köpa biobränsle för hela eller delar av resan via flygreenfund.se/swedavia.

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Sedan 2020 är Swedavias egen flygplatsverksamhet fossilfri vid samtliga tio flygplatser. Koncernen omsatte under 2022 cirka 4,8 miljarder kronor och har cirka 2 400 medarbetare.