Turist vid Plaza de Espania i Sevilla. Foto: Getty images.

SAS öppnar ny direktlinje till Sevilla från Arlanda

Den 29 februari 2020 börjar SAS flyga direkt till Sevilla från Stockholm Arlanda Airport en gång i veckan. Det blir SAS sjätte destination till populära Spanien, dit över 2,2 miljoner resenärer flyger varje år från Arlanda. SAS är det enda flygbolaget som erbjuder en direktförbindelse på sträckan.

SAS nya säsongslinje till nya destinationen Sevilla startar lagom till våren och högsäsongen. Stadens populära påskfirande är det mest kända och välbesökta i hela Spanien och i april går även Sevilla April Fair av stapeln. Sevilla är huvudstaden i Andalusien och Spaniens fjärde största stad. På bara en timme nås vita stränder i Cadiz and Huelva och många semesterfirare besöker staden för att cykla eller spela golf året runt.

– Vi är jätteglada att kunna erbjuda våra resenärer ytterligare en ny direktlinje till populära Spanien, och den här gången till Sevilla dit vi ser ett ökat intresse. Spanien är den största utländska marknaden från Arlanda där antalet resenärer ökat med knappt 70 procent de senaste fem åren, säger Elizabeth Axtelius, flygmarknadsdirektör på Swedavia.

– Vi är glada över att kunna erbjuda ytterligare en ny flyglinje till Spanien, som är ett uppskattat och populärt resmål. Sevilla är en destination med en fascinerande historia och ger nya möjligheter för våra resenärer att upptäcka Andalusien, säger Karl Sandlund, EVP Commercial på SAS.

Den nya flyglinjen trafikeras under perioden 29 februari – 16 maj 2020 med en A320neo med plats för 180 resenärer. Hittills i år har SAS lanserat sju nya flyglinjer från Swedavias flygplatser.

Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Samtliga av Swedavias tio flygplatser ska år 2020 ha noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025.

SAS målsättning är att minska koldioxidutsläppen med 25 procent till år 2030. Det sker främst genom en modernisering av flottan och en ökad andel biobränslen. Som en del av SAS omställningsarbete har flygbolaget också valt att koldioxidkompensera alla ungdomsbiljetter samt flygbiljetter där ett EuroBonus-nummer angetts vid bokningen.