Foto: Delta Air Lines

Sommar i USA: Delta återvänder till Arlanda och flyger Stockholm-New York 2022

• Non-stop daglig långdistansservice till New York-JFK från 2 juni 2022
• Erbjuder kunderna fler valmöjligheter, inklusive premiumekonomi

Amerikanska flygbolaget och SkyTeam-medlemmen Delta Air Lines återvänder till Sverige och Stockholm Arlanda Airport sommaren 2022 och lanserar en daglig direktlinje till New York JFK Airport.

Kunder som flyger till USA kommer att njuta av fler valmöjligheter i kabinupplevelsen, inklusive Delta One business class och för första gången Delta Premium Select, flygbolagets premiumekonomikabin, som erbjuder större säten med mer benutrymme och ett justerbart fotstöd.

Säsonglinjen startar den 2 juni och erbjuder anslutningar samma dag till mer än 40 städer över hela USA från Deltas JFK-nav. Delta har återuppbyggt sitt nätverk sedan internationella gränser öppnade igen tidigare i år. Med tillägget av Stockholm till sitt linjenätverk för 2022 kommer Delta att ha mer än 100 % kapacitetsökning på europeiska linjer jämfört med sommaren 2021. Totalt planerar det amerikanska flygbolaget att trafikera upp till 70 dagliga flyg från 21 destinationer i Europa till 10 USA flygplatser nästa sommar.

- Sedan USA öppnade igen för internationella besökare förra månaden har vi sett en ökad efterfrågan på resor med många som redan planerar sin sommarsemester 2022, säger Nicolas Ferri, Deltas vicepresident – EMEAI. Vi ser fram emot att ta med vår prisbelönta service och nya flygupplevelse tillbaka till Sverige samt att underlätta fler resor och handel mellan våra länder genom denna linje.

- Att också Delta Airlines återvänder till Stockholm och Arlanda med direktlinjen till New York, är ytterligare ett tecken på hur stark den svenska marknaden är. Sverige har stort utbyte med USA och förbindelsen är viktig för både New-York älskande resenärer och flygfrakt, men inte minst för svenskt näringsliv och besöksnäring, säger Charlotte Ljunggren, Direktör Marknad & Försäljning på Swedavia.

Sverige och USA investerar mer än 94 miljarder dollar i varandras ekonomier, enligt det amerikanska utrikesdepartementet. Sverige är den 13:e största investeraren i USA och en av de största investerarna per capita, investerar 61,3 miljarder dollar och stödjer mer än 200 000 jobb i USA.

Mellan den 2 juni och 28 oktober flyger Delta Air Lines Stockholm Arlanda Airport (ARN) – New York John F Kennedy International Airport (JFK) dagligen med en Boeing 767–300 enligt följande tidtabell:

DL 205 avgår från ARN kl 11:30, ankommer JFK kl 14:10
    DL 204 avgår från JFK kl 19:30, ankommer ARN kl 9:30 följande dag
    *Alla tider är lokala och kan komma att förändras.

Alla kunder kommer att njuta av personliga skärmar med nytt premiuminnehåll, inklusive spellistor kurerade av Spotify och "Classes in the Clouds", ett innehåll med fokus på välbefinnande exklusivt för Delta-kunder från Peloton. Detta i tillägg till möjligheten att köpa on-demand Wi-Fi och gratis mobilmeddelanden. På marken kan berättigade kunder njuta av gratis tillgång till loungen, inklusive till Delta Sky Clubs i USA. Deltas tjänster från Stockholm drivs i samarbete med Deltas partners Air France, KLM och Virgin Atlantic.

Om Delta
    Delta Air Lines (NYSE: DAL) är det världsledande amerikanska flygbolaget inom säkerhet, innovation, pålitlighet och kundupplevelse. Med hjälp av medarbetarna runt om i världen, har Delta under ett decennium lett flygbranschen i operativ excellens och behållit sitt rykte om prisbelönt kundservice.

Idag är inget viktigare för Delta än kunders och anställdas hälsa och säkerhet. Sedan COVID-19-pandemin började har Delta arbetat snabbt för att förvandla industristandarden för städning och samtidigt erbjuda kunderna mer utrymme under resans gång. Dessa och många andra trygghetsskapande åtgärder garanterar en säker och bekväm reseupplevelse för kunder och medarbetare. Delta har upprätthållit en säkerhetsfokuserad verksamhet under hela pandemin och fortsätter att utveckla sina skyddsåtgärder för att erbjuda kunderna en tryggare reseupplevelse. Delta-kunder kan hålla sig uppdaterade om inreseregler för alla länder med Delta Discover Map samt dess Travel Planning Center.

Med uppdraget att koppla samman människor och kulturer världen över, strävar Delta efter att främja förståelse för mångfald och tjäna som en kraft för socialt gott. Delta är medlem i SkyTeam-alliansen.

Om Swedavia
    Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Samtliga av de tio flygplatserna nådde målet noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet vid utgången 2020. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025. Swedavias klimatomställningsarbete och ledande arbete i att driva klimatsmarta flygplatser prisas internationellt och flygbranschorganisationen ACI utsåg 2021 Stockholm Arlanda Airport till ”ECO-Innovation Airport of the Year”.

Swedavia följer ansvariga myndigheters råd och rekommendationer kring covid-19. Utöver det följer vi ett internationellt regelverk för flygbranschen. För information om de åtgärder som Swedavia infört för ett tryggt resande se exempelvis: swedavia.se/arlanda/infor-din-resa.

För mer information:

Delta Corporate Communications
    +1 404-715-2554 eller media@delta.com
    News archive at news.delta.com

+46 10-109 000 eller press@swedavia.se.