Foto: BRA

Stärkt tillgänglighet från Åre-Östersund - BRA utökar flygtrafiken till Stockholm

På grund av stadigt ökad efterfrågan på flygresor från Östersund efter pandemin, utökar flygbolaget BRA med start den 12 september flygtrafiken från Åre Östersund Airport till Bromma Stockholm Airport till daglig service.

Efter att med anledning av pandemin dragit ned antalet avgångar rejält under en period kommer flygbolaget BRA att inleda en förnyad satsning på linjen genom att utöka flygtrafiken från nuvarande tre dagar per vecka till sju dagar per vecka.

- Det är med glädje jag välkomnar flygbolaget BRAs utökade tidtabell och satsning på regionen. Tillväxten och utvecklingen av regionen är beroende av alla trafikslag och där har flyget en viktig roll att fylla. Att BRA beslutat att erbjuda en förbättrad tillgänglighet är mycket positivt och tillskottet till flygplatsens befintliga trafikprogram är efterfrågat av både det lokala näringslivet och privatresenärer. Jag ser hoppfullt fram mot ett ökat samarbete och nästa steg i BRA utveckling av trafik till länet, säger Peter Fahlén, flygplatschef Åre Östersund Airport, Swedavia.

- Vi har under våren och sommaren haft en ökad efterfrågan på flygresor mellan Jämtland och huvudstaden som lett fram till att vi nu försiktigt stärker trafiken igen och adderar fler avgångsdagar. Vi hoppas att det ska uppskattas av Östersundsresenärerna och vi är öppna för att öka ytterligare om detta visar sig vara lyckat, säger Martin Erkenborn, kommersiell chef på BRA.

Från den 12 september erbjuder BRA dagliga avgångar mellan Åre Östersund Airport (OSD) - Bromma Stockholm Airport (BMA). I samband med att den dagliga flygtrafiken startar blir det också åter möjligt att flyga via Bromma till BRAs övriga åtta destinationer i Sverige; Göteborg, Halmstad, Kalmar, Malmö, Ronneby, Visby, Växjö och Ängelholm.

BRA är ensamma om att trafikera sträckan till Bromma och den utökade trafiken kompletterar det befintliga linjeutbudet till Stockholm Arlanda och Umeå. För information om aktuellt trafikutbud, se Åre Östersund Airport .

Mellan Åre Östersund och Bromma Stockholm flyger BRA med den bränsleeffektiva och klimatsmarta flygplanstypen ATR 72–600 med plats för 72 passagerare. Vid bokningstillfället finns möjlighet att välja bioflygbiljett med inblandning av bioflygbränsle. Läs mer på flygbra.se/hallbarhet.

Swedavias arbete mot fossilfritt flyg
Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Samtliga av de tio flygplatserna nådde målet noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet vid utgången 2020. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025. Swedavias klimatomställningsarbete och ledande arbete i att driva klimatsmarta flygplatser prisas internationellt och flygbranschorganisationen ACI utsåg 2021 Stockholm Arlanda Airport till ”ECO-Innovation Airport of the Year”. Swedavia erbjuder alla resenärer som flyger från en Swedavia flygplats att köpa biobränsle för hela eller delar av resan via flygreenfund.se/swedavia.

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 00 00 eller press@swedavia.se, eller BRAs presstjänst på telefon 010-722 16 62 eller press@flygbra.se.