Swedavia utser Caroline Ottosson till ny direktör för koncernenheten Anläggning och system

Swedavia utser Caroline Ottosson, vd för Storstockholms lokaltrafik och Waxholmsbolaget, till ny direktör för koncernenheten Anläggning och system samt ny ledamot i Swedavias koncernledning. Hon tillträder tjänsten under augusti månad.

Caroline Ottosson arbetar idag som förvaltningschef på Trafikförvaltningen inom Region Stockholm, och som vd för Storstockholms lokaltrafik, SL, och Waxholmsbolaget.

– Vi är naturligtvis väldigt glada över att ha rekryterat Caroline Ottosson till Swedavia. Hon har både en lång erfarenhet som ledare och från arbete med infrastruktur och transportfrågor. Caroline blir ett viktigt tillskott till koncernledningen och Swedavias utveckling. Att på ett långsiktigt hållbart sätt utveckla och förvalta vår infrastruktur och tillgångar är förstås centralt för vår verksamhet och framtid, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Caroline Ottosson har en mångårig erfarenhet från en rad ledande positioner inom främst transport- och infrastruktursektorn, däribland som tillförordnad generaldirektör samt ekonomidirektör för Trafikverket.

– Jag ser verkligen fram emot att börja på Swedavia i augusti och möta alla nya kollegor. Flyget är en ny bransch för mig medan resor, transporter och infrastruktur är välbekanta. Att både få lära sig nya saker och dra nytta av tidigare erfarenheter känns som en riktigt spännande kombination, där jag hoppas kunna bidra till Swedavias fortsatt utveckling, säger Caroline Ottosson.

Caroline Ottosson efterträder Karl Wistrand, som har varit tillförordnat chef för koncernenheten.

Anläggning och System är sedan januari 2019 en ny koncernenhet inom Swedavia och omfattar fastighetsverksamheten Swedavia Real Estate samt IT och Teknik.

För mer information, kontakta Swedavias pressjour på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se