Stockholm Arlanda Airport, Sveriges största flygplats. Foto: Orlando G Boström

Swedavias trafikstatistik för mars 2024

Under mars flög nära 2,5 miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser. Utrikesresandet fortsatte att utvecklas positivt under månaden och ökade 5 procent jämfört med mars i fjol medan inrikesresandet hade en svagare utveckling och påverkades av en tidigare påsk i år vilket medförde en lägre efterfrågan på inrikesresor. Starkast resenärsutveckling i mars hade Sveriges största flygplatser, Stockholm Arlanda och Göteborg Landvetter, samt Swedavias regionala flygplats, Kiruna Airport. Under våren fortsätter flygbolagen att satsa på den svenska marknaden med ny flygtrafik inför sommarsäsongen, bland annat återvänder Delta Air Lines i april med en direktlinje mellan Arlanda-New York.

-Efterfrågan på utrikesresor fortsatte att öka medan inrikesresandet utvecklades svagare framför allt under påsken, med undantag av Kiruna Airport där både utrikes- och inrikesresandet ökade under månaden. Våra flygbolagskunder fortsätter att förstärka vårt linje- och destinationsutbud successivt inför sommarsäsongen, vilket är positivt för den svenska tillgängligheten. Flyget möjliggör för människor att mötas och gynnar både besöksnäringen i Sverige och möter efterfrågan som finns på marknaden på utrikesresor både för arbete och privat för att träffa släkt och vänner såväl som för att skapa nya upplevelser, säger Charlotte Ljunggren, Marknads- och försäljningsdirektör på Swedavia.

I slutet av mars invigdes Göteborg Landvetter Airports helt nya kommersiella utbud, med en större bredd och variation i ett 20-tal nya restauranger, caféer och butiker för flygplatsens resenärer.

Flygbolagens sommarprogram fortsätter att utvecklas med fler nya flyglinjer och nya destinationer på Swedavias tio flygplatser. Så här långt har cirka 14 nya linjer från Stockholm Arlanda Airport och 8 nya linjer från Göteborg Landvetter annonserats inför sommaren 2024 – med ett tiotal nya destinationer, exempelvis SAS satsningar, Stockholm Arlanda-Sevilla samt Norwegians nya flyglinje, Stockholm Arlanda-Bari och Göteborg Landvetter-Dubrovnik.

Nya flyglinjer – mars:
Stockholm Arlanda-Dubrovnik med Ryanair
Stockholm Arlanda-Vilnius med Ryanair
Stockholm Arlanda-Bergen med Finnair
Göteborg Landvetter-Sarajevo med Ryanair
Göteborg Landvetter-Bryssel med Ryanair
Göteborg Landvetter-Rom med Ryanair

Nya flyglinjer - april:
Stockholm Arlanda-Rhodos med Ryanair
Göteborg Landvetter-Mallorca med Norwegian

Under mars reste nära 2,5 miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser, vilket är i samma nivå som i mars 2023. Utrikesresandet ökade med 5 procent till 1,8 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med 11 procent till 685 000 resenärer.
Resandet totalt sett vid Swedavias flygplatser under mars månad är 76 procent av prepandeminivåerna 2019.

Stockholm Arlanda Airport hade drygt 1,7 miljoner resenärer under mars, vilket är en ökning med 3 procent jämfört med mars 2023. Utrikesresandet ökade med 7 procent till drygt 1,4 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med 13 procent till nära 293 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Stockholm Arlanda i mars ligger totalt sett på 83 procent av prepandeminivåerna.

Göteborg Landvetter Airport hade sammanlagt nära drygt 374 000 resenärer under mars månad, en ökning med 3 procent jämfört med mars i fjol. Utrikesresandet ökade med 7 procent till cirka 325 000 resenärer medan inrikesresandet minskade med 16 procent till cirka 49 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Göteborg Landvetter ligger i mars på 76 procent av prepandeminivåerna.

Övriga Swedavia-flygplatser hade en varierande utveckling under mars månad. Kiruna Airport är fortsatt den regionala flygplats som har bäst utveckling både under mars och jämfört med före pandemin, med 27 000 resenärer. Luleå Airport, följt av Umeå Airport och Visby Airport, hade efter Kiruna Airport bäst resenärsutveckling under mars jämfört med fjolårets mars. Malmö Airport och Bromma Stockholm Airport hade den svagaste utvecklingen i mars jämfört med mars i fjol.

Mars månads trafikutveckling - antal resenärer:

Mer utförlig information om Swedavias trafiksiffror och statistik finns tillgänglig på Swedavias hemsida: Statistik | Om Swedavia

Tips till resenärer inför flygresan: Vanliga frågor och svar | Stockholm Arlanda Airport (swedavia.se)

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Sedan 2020 är Swedavias egen flygplatsverksamhet fossilfri vid samtliga tio flygplatser. Koncernen omsatte under 2022 cirka 4,8 miljarder kronor och har cirka 2 400 medarbetare.