Foto: Transavia France

Transavia France utökar på Arlanda med ny direktlinje till Paris

Det franska lågprisbolaget Transavia France expanderar på Stockholm Arlanda och utökar destinationsutbudet med ytterligare en linje till Frankrike från den svenska marknaden, denna gång till huvudstaden Paris.

Den 11 juni invigde lågprisbolaget Transavia France, som ingår i Air France-KLM koncernen, sin första direktlinje från Stockholm Arlanda till Montpellier. Nu ökar flygbolaget linjeutbudet med ytterligare en linje och lanserar direkttrafik till Transavias huvudbas, Paris Orly Airport, med trafikstart den 21 oktober.

Flygplatsen Paris-Orly ligger i södra Paris, med endast knappt 20 km avstånd till centrala Paris. Den nya linjen kommer att komplettera det befintliga utbudet från Stockholm Arlanda till Paris-Charles de Gaulle, och kommer att göra den franska huvudstaden ännu mer lättillgänglig.

Paris är en av svenskarnas absoluta favoritresmål och trafiken har haft en stabil tillväxt under flera år före pandemin. Majoriteteten av resenärerna var då turister som stannade i Paris, men en betydande andel transfererade och reste vidare. Det bor omkring 30 000 utlandssvenskar i staden med omnejd. En stor del av resenärerna mellan de två städerna är internationella resenärer, icke bosatta i Sverige. Stockholm är också en populär turistdestination och 2019 utgjorde Frankrike den sjätte största nationaliteten mätt i internationella kommersiella gästnätter.

När världen nu sakta öppnar upp ser vi att allt fler vill ut och resa igen och många flygbolag och destinationer har återvänt till våra flygplatser.

- Det är glädjande att vi nu när smittan går ner i världen och de breda vaccinationsprogrammen fullföljs, ser början till en återhämtning för flyget. Att Transavia France redan efter en knapp månads verksamhet på Stockholm Arlanda väljer att satsa vidare på den svenska marknaden och under fortsatt tuffa tider för hela flygindustrin utökar utbudet med en linje till Paris, är ett tecken på ökad efterfrågan och Stockholms starka position, säger Charlotte Ljunggren, Direktör Marknad & Kommersiell Utveckling på Swedavia.

- Det digitala Covidbeviset är ett initiativ som kommer att underlätta för resande inom Europa då fler länder ansluter sig och på så sätt bidrar till att reserestriktionerna kan hävas på ett samordnat sätt. Vi välkomnar alla lösningar som underlättar för ett tryggt resande mellan länder nu när antalet resenärer ökar och fler vill resa igen, avslutar Charlotte Ljunggren.

- Efter Montpellier i sommar är vi mycket glada över att kunna öppna den här nya rutten från Stockholm till Frankrike. Den nya servicen gör det möjligt för resenärer att njuta av sin semester i Paris under vintern och samtidigt dra nytta av ett bra låg-priserbjudande. Vi ser fram emot att välkomna våra svenska resenärer som är angelägna om att resa igen till den franska huvudstaden, säger Nicolas Hénin, Chief Commercial Officer på Transavia France.

Den 21 oktober inviger Transavia France den nya direktlinjen Stockholm Arlanda Airport (ARN) – Paris Orly Airport (ORY). Tidtabellen erbjuder goda möjligheter till weekendresor med avgångar tre gånger i veckan på torsdagar, fredagar och söndagar med flygplanstypen Boeing 737–800. Biljetter finns till försäljning.

Transavia France har varit verksamt på Stockholm Arlanda Airport sedan i juni 2021. För mer information om aktuell trafik på Arlanda: www.swedavia.se/arlanda/aktuell-flygtrafik.

Transavia France grundades 2007 och är AirFrance KLM koncernens lågprisbolag. Under 2020 öppnade man en bas i Montpellier och sedan tidigare har man baser i Paris-Orly, Nantes och Lyon. Bolagets flygplansflotta bestod 2020 av 40 Boeing 737–800 och de erbjuder över 100 destinationer från Frankrike till huvudsakligen kuststäder i Medelhavsländerna och Europa. Mer information om flygbolaget: www.transavia.com.

Swedavia följer ansvariga myndigheters råd och rekommendationer kring covid-19 och utöver det följer vi ett internationellt regelverk för flygbranschen. För information om de åtgärder som Swedavia infört för ett tryggt resande se exempelvis: www.swedavia.se/arlanda/infor-din-resa.

Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Samtliga av Swedavias tio flygplatser ska år 2020 ha noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025.

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.