Reseaktören TUI utökar sitt charterprogram från Luleå Airport i vinter med en helt ny charterdestination, den populära kanarieön Teneriffa. Foto: TUI

TUI utökar på Luleå Airport med ny charterdestination under vintersäsongen

Reseaktören TUI utökar sitt charterprogram från Luleå Airport i vinter med en helt ny charterdestination, den populära kanarieön Teneriffa. Den nya destinationen är ett uppskattat resmål, och blir ett välkommet komplement till den redan trafikerade sträckan Luleå – Gran Canaria. Första avresedatum till Teneriffa (TFS) blir den 7 november i samarbete med flygbolaget Jettime.

Efterfrågan på flygresor är fortsatt stark, både när det gäller reguljärtrafik och charter, något som reseaktören TUI tar fasta på och lanserar en helt ny charterdestination från Luleå Airport. Med start den 7 november kommer man att erbjuda charter i samarbete med Jettime till den omtyckta kanarieön Teneriffa, ett av de mest populära resmålen under vinterhalvåret. Sträckan trafikeras vid sex tillfällen mellan den 7 november och 26 mars med avresa på tisdagar.

– Otroligt kul att TUI satsar vidare på Luleå Airport och nu lägger till Teneriffa i sitt program kommande vinter. Swedavia arbetar kontinuerligt med linjeutveckling för att möta behovet av tillgänglighet med flyg i vår region. Därför är ett stärkt destionationsutbud av resor med direktflyg till sol och värme under vintern väldigt välkommet, säger Ann-Christin Viklund, flygstationschef på Luleå Airport.

– Kanarieöarna hör till våra mest populära resmål under vintern, med sitt behagliga klimat och mycket omtyckta matkultur. Det känns därför roligt att nu kunna berätta om nyheten Teneriffa från Luleå. Vi vet att många resenärer uppskattar att kunna flyga till solen från sin regionala flygplats, säger Tommy Serban, kommersiell direktör på TUI i Norden.

Utöver Teneriffa erbjuder TUI resor till Gran Canaria även denna vinter. En förändring jämfört med i fjol är att flygen till Las Palmas går på olika veckodagar under säsongen i stället för en fast veckodag per vecka. Sträckan trafikeras mellan den 26 oktober 2023 och den 30 mars 2024.

För bokning och mer information kring TUI, se www.tui.se

Swedavias arbete för ett fossilfritt flyg
Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst klimatarbete. Samtliga av de tio flygplatserna nådde målet noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet vid utgången 2020. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025.

Swedavias klimatomställningsarbete och ledande arbete i att driva klimatsmarta flygplatser prisas internationellt och flygbranschorganisationen ACI utsåg 2021 Stockholm Arlanda Airport till ”ECO-Innovation Airport of the Year”.

Swedavia vill hjälpa resenärer att själva minska klimatavtrycket från sin resa och bidra i omställningen till ett fossilfritt flyg och samarbetar därför med Fly Green Fund. Swedavia erbjuder alla resenärer som flyger från en Swedaviaflygplats att köpa biobränsle för hela eller delar av resan via flygreenfund.se/swedavia.

För mer information kontakta,
Ann-Christin Viklund, flygstationschef, Luleå Airport på telefon +46 70-214 47 69 eller annchristin.viklund@swedavia.se

Swedavias presstjänst nås på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se

Swedavia är en koncern som äger, driver och utvecklar 10 flygplatser i hela Sverige. Vår roll är att skapa den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Nöjda och trygga resenärer är grunden för Swedavias affär. Swedavia är världsledande i utvecklingen av flygplatser med minsta möjliga klimatpåverkan. Sedan 2020 är Swedavias egen flygplatsverksamhet fossilfri vid samtliga tio flygplatser. Koncernen omsatte under 2022 cirka 4,8 miljarder kronor och har cirka 2 400 medarbetare.