Foto: Wizz Air

Wizz Air öppnar ytterligare en ny destination från Malmö Airport - utökar med en direktlinje till Sarajevo till vintern

Det ungerska lågprisflygbolaget Wizz Air ser fortsatt nya möjligheter på den svenska marknaden och utökar destinationsutbudet från Öresundsregionen och Malmö Airport med ytterligare en flyglinje till Bosnien och Hercegovina, denna gång till huvudstaden Sarajevo.

Lagom till julfirandet kommer det för första gången att vara möjligt att flyga direkt mellan Malmö och Sarajevo, huvudstad och den största staden i Bosnien Hercegovina. Södra Sverige har en stor andel invånare med rötter på Balkanhalvön. I Skåne är bosnier den största folkgruppen från forna Jugoslavien och en betydande del av passagerarna förväntas vara resenärer som vill besöka familj och vänner. Staden som är vackert beläget i Sarajevodalen i mitten av Dinariska Alperna är också en populär turistdestination året runt.

Wizz Air satsar stort på Sverige och utökar trafiken från sin nyöppnade bas i Sarajevo. Så sent som för några månader sedan började Wizz Air också flyga till Sarajevo från Göteborg Landvetter och till Banja Luca från Malmö.

Även om resandet ännu är kraftigt präglat av pandemin fortsätter efterfrågan på flygresor att återhämta sig. För resor inom EU skapar EU:s digitala covidbevis förutsättningar för ett förenklat resande då rutinerna för kontroll kan samordnas ytterligare. För alla resor, såväl inom som utanför EU, är det dock viktigt att man som resenär fortsatt håller sig uppdaterad vad som krävs då varje land har nationella inreseregler.

- Det är glädjande att Wizz Air expanderar, och att de väljer att öppna ytterligare en ny linje knappt ett par månader efter de lanserade linjen till Banja Luca visar att det tydligt finns en efterfrågan på resor från Malmö. Sarajevo är en fin och spännande destination som jag hoppas att många i södra Sverige nu passar på att upptäcka, säger Karin Öhrström, flygplatschef på Malmö Airport.

- Flygtrafiken fortsätter att återhämta sig, och utrikestrafiken på Malmö Airport som till stor del är Wizz Air resenärer, ökade med 210 procent jämfört med förra sommaren, avslutar Karin Öhrström.

- Vi är glada att kunna addera den nya förbindelsen mellan Malmö och Sarajevo. Med de nya linjerna erbjuder vi fler möjligheter för resenärer att resa för extremt låga priser och att resa säkert. Våra moderna flygplan såväl som våra förbättrade skyddsåtgärder kommer att säkerställa bästa möjliga hälsosamma förhållanden för resenärer medan vi flyger med lägsta miljöavtryck. Vår vänliga besättning ser fram emot att välkomna resenärer ombord på vår unga och moderna flotta, säger Paulina Gosk, Corporate Communications Manager på Wizz Air.

Flygbolaget kommer att vara ensamma om att trafikera sträckan Malmö Airport (MMX) – Sarajevo International Airport (SJJ) som med start den 14 december kommer att flygas tre gånger i veckan med flygplanstypen A320.

Biljetter finns till försäljning. Wizz Air trafikerar i dagslä get ett antal andra länder i regionen med direktlinjer från Malmö Airport. För mer information om aktuell trafik från Malmö Airport: www.swedavia.se/malmo.

Wizz Air lägger stort fokus på en hållbar och miljömedveten verksamhet. Med en flotta bestående av Airbus A320’s med en genomsnittlig ålder på 5,4 år är Wizz Airs koldioxidutsläpp enligt egen utsago bland de lägsta bland europeiska flygbolag. Tack vare ordern på över 250 flygplan från den toppmoderna och effektiva Airbus A320neo-familjen har flygbolaget förbundit sig att minska sitt miljöavtryck med ytterligare 25 procent för varje passagerare fram till 2030, vid sidan av över 60 andra hållbarhetsinitiativ, inklusive koldioxidutjämning, bränsleeffektivitet och brusreducering. Mer information om flygbolaget: www.wizzair.com.

Swedavia följer ansvariga myndigheters råd och rekommendationer kring covid-19. Utöver det följer vi ett internationellt regelverk för flygbranschen. För information om de åtgärder som Swedavia infört för ett tryggt resande se exempelvis: https://www.swedavia.se/malmo/infor-din-resa.

Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Samtliga av de tio flygplatserna nådde målet noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet vid utgången 2020. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025.

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.