Foto: Wizz Air

Wizz Air satsar vidare på Malmö Airport med en ny direktlinje till Albanien inför sommarsäsongen

Det ungerska lågprisflygbolaget Wizz Air ser nya möjligheter på den svenska marknaden och utökar destinationsutbudet från Öresundsregionen och Malmö Airport med en ny flyglinje till Balkanhalvön och Albaniens huvudstad Tirana.

I mitten av maj kommer det för första gången att vara möjligt att flyga direkt mellan Malmö och Tirana. Wizz Air expanderar sin bas på den internationella flygplatsen i Albanien med ytterligare ett flygplan vilket möjliggör etableringen av den nya linjen.

Flygbolaget är ensamma om att trafikera sträckan Malmö Airport (MMX) – Tirana International Airport Nënë Tereza (TIA) som blir den enda direkta flygförbindelsen mellan Öresundsregionen och Albanien.

Södra Sverige och Skåne specifikt har en stor andel invånare med rötter på Balkanhalvön och en betydande del av passagerarna förväntas vara resenärer som vill besöka släkt och vänner när världen öppnar upp. Albanien är också en växande turistdestination. Ett relativt oexploaterat litet och bergigt land med en vacker kuststräcka längs Adriatiska och Joniska havet lockar den som vill upptäcka något nytt.

Med start den 14 maj kommer Wizz Air initialt att erbjuda två avgångar per vecka men redan från den 31 maj utökas trafiken till tre avgångar per vecka med flygplanstypen A320.

Biljetter finns till försäljning. Wizz Air trafikerar i dagsläget ett antal andra länder i regionen med direktlinjer från Malmö Airport. För mer information om aktuell trafik på Malmö Airport: www.swedavia.se/malmo.

Mer information om flygbolaget: www.wizzair.com.

Swedavia följer ansvariga myndigheters råd och rekommendationer kring covid-19. Utöver det följer vi ett internationellt regelverk för flygbranschen. För information om de åtgärder som Swedavia infört för ett tryggt resande se exempelvis: www.swedavia.se/malmo/infor-din-resa.

Swedavia bedriver sedan många år ett ambitiöst hållbarhetsarbete. Samtliga av de tio flygplatserna nådde målet noll fossila koldioxidutsläpp från egen verksamhet vid utgången 2020. Swedavia arbetar också aktivt för att främja övergången till biobränsle och har som mål att fem procent av allt bränsle som tankas på svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2025.

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.