Nomineringar klara för Swedbank Art Award 2008

Swedbank och Kumu konstmuseum i Tallinn presenterar idag de nominerade konstnärerna till utmärkelsen Swedbank Art Award 2008.

Vinnaren utses av en internationell jury och tillkännages den 4 december 2008 i samband med att en utställning med de fem nominerade konstnärerna invigs på Kumu konstmuseum i Tallin. Vinnaren av Swedbank Art Award tilldelas en prissumma om 10 000 Euro.

De nominerade är:
Taavi Piibemann, Estland
Miks Mitrevics, Lettland
Kristina Inčiūraitė, Litauen
Alexander Vaindorf, Sverige
Igor Makarevich och Elena Elagina, Ryssland

De fem nominerade har valts ut av en nationell jury i respektive land.

Medlemmarna i den internationella juryn är: Iris Müller-Westermann (Moderna Museet, Sverige), Maaretta Jaukkuri (Kunstnernes Hus, Norge), Norbert Weber (frilansande curator, Tyskland), Jaroslaw Suchan (Múzeum sztuki i Lodz, Polen) och Sirje Helme (KUMU konstmuseum, Estland).

Syftet med Swedbank Art Award är att erkänna ett arbete som utförts av en enastående samtida konstnär, samt uppmärksamma innovationsförmågan och den interkulturella förståelsen i konstnärens arbete.

Swedbank Art Award, tidigare Hansabank Art Award, grundades år 2000. De första åren var det endast en nationell tävling i Estland. Under 2003 utökades tävlingen med konstnärer från Litauen och Lettland. I år utvidgas tävlingen ytterligare och välkomnar konstnärer från Sverige och Ryssland.

För ytterligare information:
Claes Fagerström, ansvarig Group Sponsorship, Swedbank, tfn: 070-560 18 60
Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070-321 39 95
Maarja Võrk, pressansvarig Estland, Swedbank, tfn: +372 888 5702, eller +372 5167 429

Swedbanks vision är att vara den ledande finansiella institutionen på de marknader vi är verksamma. Swedbank har totalt ca 9 miljoner privatkunder och ca 600 000 företagskunder med 459 kontor i Sverige, 300 kontor i de baltiska länderna samt 190 kontor i Ukraina. Koncernen har även verksamhet i Helsingfors, Kaliningrad, Köpenhamn, Luxemburg, Moskva, New York, Oslo, Shanghai, St Petersburg och Tokyo. År 2007 uppgick balansomslutningen till 1 600 miljarder kronor och antalet anställda var cirka 22 000. Läs mer om Swedbank på www.swedbank.se.