Seminarium under Interfaith Climate Summit: Klimatförändringens nya miljöaffärer

På det internationella klimatmötet, Interfaith Climate Summit som arrangeras på initiativ av ärkebiskop Anders Wejryd, kommer Swedbank att hålla ett seminarium under temat "Näringsliv i klimatförändringens spår".

Vilka förväntningar finns det på banker och andra företag för konkreta motåtgärder när det gäller klimatförändringar? Hur ser investeringar ut idag jämfört med i framtiden? Hur kan man integrera miljötänkande i affärer? Vilka flaskhalsar finns det i systemet?

Detta är några av frågorna som kommer att diskuteras under seminariet som äger rum:

När: Fredagen den 28 november, kl 14.45-16.00.
Var: Universitetshuset, sal 8, Uppsala

Talare:
• Svante Axelsson, generalsekreterare Naturskyddsföreningen, arbetar för att se möjligheter i klimatförändringen.
• Anna Nilsson, chef för miljö- och etikanalys på Swedbank Robur. För ansvarsfulla investeringar och förbättringsdialog med bolag.
• Carl Hall, Acacia Partners, intiativtagare till en svensk Clean-Tech fond. Menar att svensk miljöteknik är stark men vi riskerar att halka efter om vi inte ökar våra investeringar till samma nivå som i USA och övriga EU.
• Pierre Rehnlund, bankdirektör Swedbank, som intensivt arbetat med att integrera miljötänkande i Sveriges största telefon- och internetbank.
• Claes Sjöberg, moderator, Tomorrow Media.

Varmt välkommen!

För ytterligare information:
Fredrik Hulting, projektledare, Swedbank Markets, tfn: 0730-30 40 52
Anna Sundblad, presschef, Swedbank, tfn: 070-321 39 95

Swedbanks vision är att vara den ledande finansiella institutionen på de marknader vi är verksamma. Swedbank har totalt ca 9 miljoner privatkunder och ca 600 000 företagskunder med 459 kontor i Sverige, 300 kontor i de baltiska länderna samt 190 kontor i Ukraina. Koncernen har även verksamhet i Helsingfors, Kaliningrad, Köpenhamn, Luxemburg, Moskva, New York, Oslo, Shanghai, St Petersburg och Tokyo. År 2007 uppgick balansomslutningen till 1 600 miljarder kronor och antalet anställda var cirka 22 000. Läs mer om Swedbank på www.swedbank.se.