Pressmeddelande -

Swedemount Sportswear & Fashion AB har den 20 juli 2023 beviljats rekonstruktion av Tingsrätten

Swedemount Sportswear & Fashion AB har torsdagen den 20 juli 2023 av Tingsrätten fått beviljat ett rekonstruktionsförfarande.

Bolaget kommer under rekonstruktionsförfarande fortsätta bedriva retail genom fysiska butiker och genom e-handel på www.sportshopen.com, sportshopenoutlet.com samt www.swedemount.com.

Advokat Sten Sjöstedt, Walthon Advokater är utsedd rekonstruktör och kommer övervaka bolagets rekonstruktion. Sten Sjöstedt startar sitt arbete med att ombesörja och godkänna utbetalning av anställdas juliöner som utbetalas genom länsstyrelsens försorg. Juliutbetalningarna kan komma att fördröjas en dryg vecka till första dagarna i augusti. Exakt dag för utbetalning beror av vilken arbetsbelastning Länsstyrelsen har den närmaste veckan. I augusti och därefter kommer löneutbetalningarna på ordinarie utbetalningsdag.

Bolagets leverantörer kommer av rekonstruktören informeras i särskild stadgad ordning.

Bolagets verksamhet kommer inledningsvis fortsätta som vanligt men i samarbete med rekonstruktören kommer organisatoriska förändringar ske under rekonstruktionen.

Tingsrätten beslutar om rekonstruktionsförfaranden i tremånadersperioder. Bolagets rekonstruktionsförfarande planeras kunna färdigställas under år 2023.

Under pandemin stängdes gränsen mellan Sverige och Norge och viktiga fysiska butiker i området längs gränsen fick kraftiga omsättningstapp och vissa var tvungna att stängas helt, vilket medförde kraftiga omsättningstapp för bolaget. De coronastöd som bolaget erhöll under denna tid är av större storlek än vad bolaget nu klarar av att återbetala. I kombination med nya hårda amorteringskrav från banken samt en för närvarande extremt svag retailmarknad för sport och fritid, har styrelsen för bolaget kommit till slutsatsen att det bästa för bolaget, personal, leverantörer och övriga intressenter är att ansöka om rekonstruktion.

Bolagets styrelseordförande Ulf Bjerknes kommer under rekonstruktionen gå in i verksamheten operativt som arbetande styrelseordförande.

Ulf Bjerknes har stor erfarenhet av sport- och retailbranschen och kommer utgöra ett stort stöd under rekonstruktionsprocessen, säger bolagets ägare Reinert Sörensson.

Ulf har också flera års erfarenhet av bolaget som dess styrelseordförande, säger Reinert Sörensson.

Ulf har först 15 års erfarenhet från finans och CFO-roller i olika bolag inklusive börslistade företag. Sedan år 2000 har Ulf verkat i olika VD- och COO-roller och har numera ett flertal tunga styrelseposter inom retail, “OMNI-retailing” (fysisk butik understödd av e-handel) och sport.

Bolagets VD Johan Andgren kommer stödja rekonstruktionsprocessen och säger att det är en extraordinär situation som bolagets tvingats till och beklagar att fordringsägare kan komma att drabbas men att det görs för att rädda jobb och för att få verksamheten att överleva på sikt. Bolaget vill fortsätta kunna vara en viktig kund för leverantörer, arbetsgivare för medarbetare och hyresgäst för fastighetsbolag och den bästa sportkedjan för konsumenter. Vi kommer göra allt för att skapa ett livskraftigt bolag och ta bolaget genom dessa tuffa tider.

Makroekonomiska omständigheter har satt hela branschen i gungning med för stora lager i förhållande till efterfrågan just nu. År 2022 var ett svårt år för sport- och retail och 2023 ser ut att bli ett fortsatt svårt år för branschen, men vi ser goda möjligheter till att marknaden kommer tillbaka redan år 2024/2025, säger Ulf Bjerknes.

Det är extremt utmanande tider inom sportbranschen i Skandinavien och det påminns vi om genom XXL, det enda börsnoterade sportdetaljhandelsföretaget i Norden, som måste offentliggöra sin och branschens ställning varje kvartal

Men jag ser stora möjligheter till att Swedemount kan rekonstruera verksamheten på ett sätt som återställer bolagets livskraft och därför har jag åtagit mig att verka operativt som arbetande styrelseordförande under rekonstruktionsarbetet som beräknas kunna färdigställas under år 2023, säger Ulf Bjerknes.

Swedemount med Sportshopen har varit lönsamt i 30 år och skall efter rekonstruktionen återigen bli lönsamt, säger Reinert Sörensson som grundat Swedemount år 1991.

För frågor kring rekonstruktionen går det bra att maila

webb@sportshopen.com eller direkt till sten.sjostedt@walthon.se

Vi kommer göra vårt bästa för att besvara frågor så snabbt vi kan.

Ulf Bjerknes
Arbetande styrelseordförande