Skapade nya kontakter på världens största spelmässa

Under några hektiska och intensiva dagar har Sweden Game Arena ställt ut i affärssektionen på mässan GamesCom i tyska Köln. Varje år samlar mässan hundratusentals spelutvecklare och spelare från hela världen.

22 av de 50 spelbolag som ingår i Sweden Game Arena-projektet deltog i GamesCom i år. Vissa hade erfarenhet av mässan sedan tidigare och andra ställde ut för första gången i den 160 kvadratmeter stora montern som Sweden Game Arena stod för.

– Redan innan vi åkte till Köln hade vi över 40 bokade möten med internationella medier, förutom affärsmöten som våra 22 utställare hade bokat. Vi fick mycket trevligt gensvar på vår monter och vårt innehåll. Det finns ett stort intresse för spel och spelutveckling i Europa. Sverige, med navet i Science Park Skövde och Sweden Game Arena, sticker ut som en av de ledande nationerna, säger Magnus Ling, projektledare, Sweden Game Arena.

Nya samarbeten

Representanter från Sweden Game Arena deltog på mässan av flera skäl.

– Först och främst vill vi hitta nya kunder och starta nya samarbeten, och för det andra handlar det om att marknadsföra våra medlemsföretag och Sweden Game Conference med festivalen, som vi arrangerar mellan 16–19 oktober. Det är också spännande att notera trender så att vi och våra medlemsföretag kan fortsätta vara i framkant, säger Magnus Ling.

Svensk natur

Den svenska montern stod ut. I stället för det något kalla, hårda uttrycket, bjöd Sweden Game Arena på ett uttryck av svensk natur, med väggar, bord, bänkar och små trähytter. Under de tre dagarna besökte fler än 50 olika medier och över 1 000 intresserade affärsmän montern.

– Vi är mycket nöjda med vårt deltagande. Nu kommer vi att sammanfatta årets mässa och försöka göra det ännu bättre till nästa år. Det faktum att vi tar den svenska flaggan internationellt och framträder under namnet Sweden Game Arena ger extra vikt för vår regionala spelindustri och för de enskilda företagen, avslutar Magnus Ling.

• Nya produkter, tjänster

• köln