Årets SAGA-vinnare presenterades på Sweden Game Conference

Skövde kommun finansierar ett av Sveriges mest prestigefyllda priser för unga dataspelsutvecklare, Skövde Academic Game Award (SAGA). Varje år får ett spelprojekt från Högskolan i Skövde ta emot priset, och i år gick det till ett actionfyllt spel med lekfullt tema.

Syftet med SAGA är att uppmuntra unga dataspelstalanger på Högskolan i Skövde och uppmärksamma spelutveckling som en del av Skövdes identitet.

Årets jury bestod av Tobias Karlsson från Högskolan i Skövde, Tau Petersson från Sweden Game Arena, Per Holmén Dahlin från Science Park Skövde och Louise Hallberg från Skövde kommun.

– Det var otroligt svårt att välja ut en vinnare bland alla de tjugotal spelprojekt som har producerats av studenter från Högskolan i Skövde under året. Det är roligt att få se så mycket kreativitet bland studenterna, säger Louise Hallberg.

Välpolerad actionupplevelse
Priset delades ut på Sweden Game Conference, Europas ledande konferens för spelstudenter, startups och indieutvecklare, som varje år arrangeras av Sweden Game Arena.

Bland de tre nominerade spelen, Super Nova’s Symphony, Die, Recompile_ och Ninvae, gick Die, Recompile_ från projektgruppen Skamvrån vinnande ur striden om årets SAGA och fick ta emot priset på 20 000 kronor.

Juryn lämnade följande motivering:

”Die, Recompile är en välpolerad actionupplevelse som får spelaren att vilja ha mer. Kombinationen av lekfullt tema, grafisk stil, ljuddesign samt en fängslande spelupplevelse, gör att spelet både är underhållande och lätt att börja spela. Utvecklarna har, under bara tio veckor, utvecklat ett spel som utgör grunden för en kommersiell framgång.”

Teamwork
Spelet har utvecklats under tio veckor av projektgruppen Skamvrån som är sammansatt av 16 spelstudenter under årskurs två på Högskolan i Skövde.

– Vi är väldigt stolta över hur spelet blev i sin helhet. Under arbetets gång lärde vi oss också hur viktigt det är med teamwork och att våga lita på sina kollegor. Vi vill passa på och tacka våra lärare som trodde på vår pitch och självklart även hela teamet, säger Oscar Axelsson på Skamvrån.

Die, Recompile_ är ett top down shooter-spel där det är meningen att dö! Du återskapar en ny kropp med samma tidigare minnen och uppgraderingar när du dör, men akta dig: din gamla kropp hyser agg mot dig! Skjut, spräng och spring genom patrullerade bunkrar, kloaker fyllda av mutanter och ondskefulla anläggningar!

• skövde
  • student