Pressinbjudan: Öppningen av Sweden Game Conference 2021

Sweden Game Arena bjuder in till pressträff för öppningen av Sweden Game Conference, som i år kommer att livestreamas och genomföras på plats i Arena Skövde mellan 14-15 oktober. Även i år kommer Dataspelsbranschen att presentera rapporten Spelutvecklarindex under konferensen.

Sweden Game Conference öppnas i år av en panel bestående av kvinnliga profiler inom spelbranschen, så som Jenny Brusk, grundare av DONNA, Johanna Nylander från Dataspelsbranschen och Tau Petersson, Community Overlord på Sweden Game Arena och medgrundare av Stunlock Studios.

Panelen följs av representanter från Dataspelsbranschen som kommer att presentera årets Spelutvecklarindex, som följer den svenska spelbranschens utveckling från år till år. Förra årets rapport avslöjade att spelutvecklarnas omsättning växte med 28% och uppgick till 24,5 miljarder kronor 2019. Siffran kan jämföras med Sveriges export av järnmalm och pappersmassa som båda var värda cirka 25 miljarder kronor 2019.

Det kommer att ges möjlighet att ställa frågor gällande årets Spelutvecklarindex.

När? Torsdag 14/10, klockan 11:00
Var? Arena Skövde, Egnells väg 1, 541 40 Skövde
Anmälan? Kontakta Jennifer Granath, kommunikatör Sweden Game Arena, på jennifer.granath@scienceparkskovde.se

Föranmälan krävs.

• Underhållning

• dataspel
  • spelutvecklarindex
  • sweden game conference
  • skövde
  • dataspelsbranschen
  • dataspelsutveckling

Sweden Game Arena är Sveriges största kluster för startups, etablerade dataspelsbolag och övrig spelindustri. Genom riktade community-events och synliggörande i den globala spelindustrin skapar Sweden Game Arena möjlighet för individer och företag att utvecklas. Tillsammans med Högskolan i Skövde, som erbjuder en av Europas största dataspelsutbildningar, drivs dataspelsindustrin framåt genom kompetens och forskning.

Sweden Game Arena anordnar årligen Sveriges ledande konferens för studenter och indieutvecklare, Sweden Game Conference, som samlar tusentals människor inom branschen för att ta del av aktuella talks, paneler och delta i workshops.

Sweden Game Arena är finansierat av Science Park Skövde, Högskolan i Skövde, Skövde kommun och Västra Götalandsregionen. Läs mer på www.swedengamearena.com.