6 miljoner kvadratmeter Miljöbyggnadscertifierade

6 miljoner kvadratmeter Miljöbyggnadscertifierade

Ny statistik från Sweden Green Building Council visar att 6 miljoner kvadratmeter i Sverige nu är certifierade med miljöcertifieringssystemet Miljöbyggnad. Det är en yta lika stor som 1000 fotbollsplaner.

Antalet certifierade byggnader i Miljöbyggnad har ökat kraftigt de senaste åren och det finns nu över 1300 certifierade byggnader. Miljöbyggnad är enkelt att använda och ger kostnadseffektiva miljövinster direkt kopplade till miljömålen, vilket tros ligga bakom ökningen.

Ett av de företag som valt att certifiera med Miljöbyggnad är HSB.

- HSB bygger med Miljöbyggnad för att certifieringssystemet fångar upp viktiga kvalitéer gällande energi, innemiljö och material. Det ger goda långsiktiga värden och är en kvalitetssäkring för HSB och för de som köper våra bostäder, säger Magnus Ulaner, miljöchef på HSB Riksförbund.

Om Miljöbyggnad

Miljöbyggnad är en svensk miljöcertifiering för hållbara byggnader. Genom noggrann kontroll av huset med sexton indikatorer för energianvändning, innemiljö och material säkerställer Miljöbyggnad att byggnaden du vistas i är bra för dig och för miljön.

Systemet går att använda för de flesta byggnader, allt från småhus och flerbostadshus till skolor och kontor. Miljöbyggnad är utvecklat för den svenska marknaden och därför baseras det på bygg- och myndighetsregler och svensk byggpraxis.

Miljöbyggnad ägs och utvecklas av Sweden Green Building Council, som även genomför certifieringarna.

Läs mer om Miljöbyggnad på www.miljobyggnad.se eller www.sgbc.se/miljobyggnad

För frågor om Miljöbyggnad, kontakta Catarina Warfvinge, chef för Miljöbyggnad på Sweden Green Building Council, 040-635 17 95 eller catarina.warfvinge@sgbc.se

För övriga frågor, kontakta Bodil Hassel, kommunikatör på Sweden Green Building Council, 08-599 294 54 eller bodil.hassel@sgbc.se