Äntligen lanseras Miljöbyggnad för handelsbyggnader!

Äntligen lanseras Miljöbyggnad för handelsbyggnader!

Nu är det möjligt att certifiera köpcentrum, varuhus, gallerior, gatubutiker etc. i Miljöbyggnad. Den nya varianten av det svenska certifieringssystemet omfattar både nya och befintliga handelsbyggnader.

Sweden Green Building Council har arbetat fram den nya varianten i samarbete med fastighetsägare som inte kunde certifiera sina byggnader i Miljöbyggnads grundsystem.

Lanseringen av varianten innebär att även dessa byggnader har ett system och verktyg för att åstadkomma energieffektiva byggnader med god arbetsmiljö och bidra till ett mer hållbart samhälle.

- Det har varit en lång process och många inblandade parter som har jobbat fram Miljöbyggnad för handelsbyggnader. Lanseringen föregicks av en remiss och pilotprojekt för utvärdering och testning av varianten. De största stötestenarna har varit att fastslå hur energi och dagsljus ska bedömas, berättar Linda Kjällén, Certifieringshandläggare på Sweden Green Building Council.

Pilotprojekten har genomförts bland följande 4 byggnader:

• AMF Fastigheter med Gallerian på Hamngatan i Stockholm
  • Dilligentia med gallerian Commerce i Skövde
  • ICA Fastigheter med ICA Kvantum i Knivsta
  • KF Fastigheter med Coop Extra i Mjölby

För ytterligare information kontakta:
Christina Andrews:  christina.andrews@sgbc.se, 0708-18 82 38

Sweden Green Building Council är en ideell förening vars medlemmar är ledande företag och organisationer inom den svenska bygg- och fastighetssektorn vilka vill utveckla och påverka miljö- och hållbarhetsarbetet i branschen. Med fokus på miljöcertifiering av byggnader och genom att tillhandahålla relevant utbildning, ge råd i fastighetsrelaterade miljöfrågor samt att erbjuda nätverk för erfarenhetsutbyte, stödjer Sweden Green Building Council alla företag och organisationer att nå sina fastighetsrelaterade miljömål. Sweden Green Building Council skapar förutsättningar för en god bebyggd miljö där hållbara lösningar efterfrågas och premieras.