Bengt Wånggren, VD Sweden Green Building Council – Utsedd till näst miljömäktigaste i bygg- och fastighetssverige

När tidningen MiljöAktuellt har utsett de 100 miljömäktigaste personerna ligger Bengt Wånggren, VD Sweden Green Building Council, på plats 22. Han ligger därmed näst högst i Sverige i bygg- och fastighetssektorn. Bara Alice Bah Kuhnke, ÅF ligger före. Hon innehar plats 4 på listan.

– Otroligt roligt och spännande säger Bengt Wånggren, VD Sweden Green Building Council. Det är uppenbart att man har tagit hänsyn till den stora miljöpåverkan som bebyggelsen står för och att näringslivets initiativ att skapa Sweden Green Building Council för att ta tag i problemet är rätt. De miljöcertifieringar vi jobbar med går långt utöver kraven i lagstiftningen och efterfrågan på dem ökar starkt. Vi hjälper till att rädda världen, byggnad för byggnad.

Mer läsning om de 100 miljömäktigaste personerna kommer den 1 februari i Magasinet MiljöAktuellt.

Kandidaterna till Miljömäktigaste är framröstade av MiljöAktuellts läsare.
Därefter har en jury var och en för sig satt betyg i fem kategorier -
reell miljömakt, utförd miljönytta 2010, trovärdighet, engagemang och
förväntad miljönytta 2011.

Årets jury har bestått av:
Mikael Salo, chefredaktör Miljöaktuellt
Ylva Rylander, kommunikationschef på SEI