Bostadsminister Stefan Attefall besöker Building Sustainability Sweden 2012

Konferensen Building Sustainability Sweden 2012, som ordnas av Sweden Green Building Council och Stockholms stad, kommer att besökas av bostadsminister Stefan Attefall i samband med signeringen av Nordic Built Charter.

– Vi är väldigt stolta över att man har valt det här tillfället för att manifestera sitt engagemang för hållbart byggande. Vi hoppas att det ska leda till att många fler företag följer de här nya riktlinjerna, säger Bengt Wånggren, VD för Sweden Green Building Council

Building Sustainability Sweden 2012 är en mötesplats för företag och organisationer inom bygg- och fastighetssektorn, där man kan utbyta erfarenheter kring de aspekter som finns gällande hållbart byggande. Konferensen kommer att ta upp internationella och lokala exempel, ha workshops med inspirerande föredrag och diskussioner och studiebesök till pågående projekt inom hållbart byggande.

Nordic Built Charter är ett nordiskt initiativ med starka och tydligt satta hållbarhetsmål för grönt byggande och är undertecknad av 20 företag ifrån den nordiska byggbranschen. Projektet lanserades i samband med det nya samarbetsprogrammet för innovation som Nordens näringsministrar beslutade om i oktober 2011 och är byggt på tio principer som företagen åtar sig att följa i samband med byggande. Fokus ligger bland annat på att byggnader ska uppnå noll utsläpp under sin livstid och att man använder lokala resurser och anpassar sig efter lokala förhållanden.

För ytterligare information kontakta:

Kristina Roos, projektkoordinator Kistamässan, kristina.roos@artexis.se

Carl-Fredrik Fridén, kommuikatör Sweden Green Building Council, carl-fredrik.friden@sgbc.se

Sweden Green Building Council är en ideell förening vars medlemmar är ledande företag och organisationer inom den svenska bygg- och fastighetssektorn vilka vill utveckla och påverka miljö- och hållbarhetsarbetet i branschen. Med fokus på miljöcertifiering av byggnader och genom att tillhandahålla relevant utbildning, ge råd i fastighetsrelaterade miljöfrågor samt att erbjuda nätverk för erfarenhetsutbyte, stödjer Sweden Green Building Council alla företag och organisationer att nå sina fastighetsrelaterade miljömål. Sweden Green Building Council skapar förutsättningar för en god bebyggd miljö där hållbara lösningar efterfrågas och premieras.