Castellum är 2015 års vinnare av det europeiska hållbarhetspriset Leadership in Sustainability

Sweden Green Building Councils medlem Castellum, som är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag, har mottagit World Green Building Councils europeiska ledarskapspris Business Leadership in Sustainability i samband med GreenBuild Euromed i Verona. Priset har tagits fram av WorldGBC:s europeiska nätverk för att premiera ledarskap inom hållbara byggnadsprojekt, företagsengagemang och offentlig verksamhet.

- När vi driver på arbetet för en bättre framtid är hållbart byggande en viktig faktor i utvecklingen och Castellum visar att hållbarhetsarbetet leder till både goda affärer och en bättre byggd miljö, säger Bengt Wånggren, VD på Sweden Green Building Council. Jag är oerhört glad över att Castellum, som är en av våra medlemmar, har vunnit 2015 års pris.

Castellum får priset för sitt framstående arbete med att ta hand om både hyresgäster och anställda; för sitt miljöarbete, där 20% av beståndet är certifierat enligt Miljöbyggnad, GreenBuilding eller BREEAM; och för sitt sociala hållbarhetsarbete, då man uppvisat ett kontinuerligt engagemang i att vidareutveckla områden man äger fastigheter i, en vilja att samarbeta med högskolor och universitet och en förmåga att lyfta fram unga talanger.

- Det känns fantastiskt att i hård konkurrens få ta emot detta prestigefyllda pris, säger Henrik Saxborn, VD i Castellum AB. Castellum väljer inte mellan hållbarhet och ekonomisk tillväxt – tvärtom är hållbarhetsarbetet en förutsättning för att skapa långsiktig tillväxt. Utmärkelsen sporrar hela koncernen att fortsätta med utvecklingen av vårt hållbarhetsarbete.

World Green Building Council, som delar ut priset, är ett internationellt nätverk med över 100 nationella councils under sitt paraply. Tillsammans arbetar man för att stärka och utvidga det hållbara byggandet över hela världen. Sweden Green Building Council, som representerar Sverige i världsorganisationen, har varit medlemmar sedan 2011 och föreningens VD Bengt Wånggren sitter i styrelsen sedan 2015.