Hållbarhetscertifiering av stadsdelar utvecklas i Sverige

Företag inom bygg- och fastighetssektorn, kommuner och statliga verk samarbetar i ett nystartat projekt för att ta fram ett gemensamt system för hållbarhetscertifiering av stadsdelar. I ett första steg utvärderas internationella system för användning i Sverige.

Allt fler byggnader miljöcertifieras i Sverige.  För att också skapa stadsdelar och hela samhällen som är miljömässigt och socialt hållbara behövs en utökad samordning mellan alla inblandade parter redan vid planeringen av en stadsdel. Certifieringssystem är ett bra stöd i denna samordning.

”Certifieringssystem för hållbara stadsdelar kommer att driva på utvecklingen mot hållbar bebyggelse. Och de hjälper också kommuner och byggherrar att sätta upp och stämma av mål”, säger Bengt Wånggren, Vd på Sweden Green Building Council.

Sweden Green Building Council är mottagare av projektets resultat och kommer att leda utvecklingen av ett framtida system för hållbarhetscertifiering av stadsdelar. Idag hanterar Sweden Green Building Council fyra certifieringssystem för byggnader.

Medverkande i projektet Hållbarhetscertifiering av stadsdelar är NCC, PEAB, Diligentia, WSP, IVL Svenska Miljöinstitutet, Umeå kommun, Stockholms stad, Norrköpings kommun, Malmö stad, Göteborg stad, Energimyndigheten, Trafikverket, Göteborg Energi, White, KTH, Atkins, Två Punkt Noll, Delegationen för hållbara städer, Vasakronan, HSB och Riksbyggen. Fler kan komma att ansluta till samarbetet redan under våren. Projektet finansieras av de medverkande samt av Energimyndigheten och Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond.

”Vi siktar på att gå från att vara många enskilda spelare inom samhällsbyggnad till att fungera mer som ett lag. Det är många intressen som ska tas hänsyn till men det är inspirerande att se den energi och samarbetsvilja som redan finns på plats”, säger projektledaren Ann-Kristin Karlsson på WSP.

Projektet genomför under våren elva workshops med olika teman. På www.hallplatsen.nu kan medverkande och andra hämta information, diskutera och få inspiration avseende hållbar stadsutveckling. Projektets första steg redovisas på öppna seminarier i Umeå den 5 september, i Stockholm den 8 september, i Norrköping den 9 september, i Göteborg den 13 september och serien avslutas med ett internationellt seminarium i Malmö den 16 september.

För mer information och frågor, välkommen att kontakta

Bengt Wånggren, VD Sweden Green Building Council: 0708 63 49 96, bengt.wanggren@sgbc.se
Ann-Kristin Karlsson, WSP: 08 - 688 60 57, 0709 - 39 08 34, ann-kristin.karlsson@wspgroup.se

Sweden Green Building Council är en ideell förening vars medlemmar är ledande företag och organisationer inom den svenska bygg- och fastighetssektorn vilka vill utveckla och påverka miljö- och hållbarhetsarbetet i branschen. Med fokus på miljöcertifiering av byggnader och genom att tillhandahålla relevant utbildning, ge råd i fastighetsrelaterade miljöfrågor samt att erbjuda nätverk för erfarenhetsutbyte, stödjer Sweden Green Building Council alla företag och organisationer att nå sina fastighetsrelaterade miljömål. Sweden Green Building Council skapar förutsättningar för god bebyggd miljö - där hållbara lösningar efterfrågas och premieras.