Idag lanseras Citylab

Idag lanseras Citylab

Citylab är ett forum för delad kunskap inom hållbar stadsutveckling, organiserad av Sweden Green Building Council (SGBC), som lanseras idag. Citylab erbjuder bl.a. metoder och verktyg för att utveckla städer hållbart.

Citylab vänder sig till individer och till olika typer av stadsutvecklingsprojekt – både små och stora projekt kan medverka. Citylab är inriktat mot en delandekultur och gemensam lärandeprocess, där samverkan sker mellan offentliga och privata aktörer, civilsamhället och akademin. Citylab består av tre delar som samspelar med varandra: Citylab Action, Citylab Learning och Citylab Network.

Arbetet med Citylab började för fem år sedan. Det har genomförts utredningar, workshops och seminarier om hållbar stadsutveckling med tusentals människor. Med ett stort stöd och engagemang från branschen och framförallt från samarbetspartners är vi nu redo att lansera Citylab.

- Efter många workshops och arbetsmöten är det med stor glädje vi lanserar Citylab idag. Jag är verkligen tacksam för det stora engagemang våra samarbetspartner har i utvecklingen av Citylab. Nu ser vi fram emot inspirerande möten med stadsutvecklingsprojekt och människor som tillsammans med oss vill verka för en hållbar utveckling, säger Ann-Kristin Belkert, chef Hållbar stadsutveckling på Sweden Green Building Council.

Lanseringen av Citylab
Idag öppnar registreringen av projekt till Citylab Action. Registreringen är öppen till den 30 oktober. Möjligheten att registrera dig till Citylab Network öppnar också idag. Registrering sker på SGBCs hemsida. Anmälan till Citylab Learning öppnar i höst. SGBC finns på plats i Almedalen under veckan. Den 2 juli firas lanseringen av Citylab direkt efter seminariet ”Staden som vi vill ha den” på Gotlandsmuséet kl. 16:45 (seminariet börjar kl 16:00).

Kontakt
Vid frågor eller för information om Citylab kontakta Ann-Kristin Belkert, chef hållbar stadsutveckling, via 070 - 939 08 34.