Jason F. McLennan – gör sitt första framträdande i Norden på SGBC15

Jason F. McLennan – gör sitt första framträdande i Norden på SGBC15

Den 1 oktober kommer Jason F. McLennan till Sweden Green Building Conference 2015 som arrangeras på Kistamässan. Jason F. McLennan är skapare av världens tuffaste krav på byggnader och stadsdelar – Living Building Challenge.

Jason F. McLennan är arkitekt, stadsplanerare och designer som vänder på uppfattningen att certifiering ska leda till minskad miljöbelastning. Det räcker inte, säger Jason F. McLennan. Byggnader ska bidra positivt till miljön, de ska ha nollutsläpp, ingen energianvändning, vara hälsosamma och vackra. Och intresset är stort för Living Building Challenge hos spjutspetsföretag i USA och Kanada, bland annat byggs nu Googles högkvarter för att klara kraven.

- Vi är mycket stolta över att få arrangera en konferens och låta oss inspireras och utmanas av idéerna och visionerna hos en av världens mest efterfrågade talare på mötesplatser om hållbart byggande och hållbara städer, när han för första gången gästar Norden, säger Bengt Wånggren, VD, Sweden Green Building Council

Hållbarhet inom byggande och stadsutveckling är ett glödhett område och i höst är det återigen dags för Sweden Green Building Conference – den stora mötesplatsen för alla som är intresserade av framtidens lösningar för miljöanpassade byggnader, hållbara städer, grön innovativ teknik och design. I år arrangeras konferensen i samband med Ekobyggmässan, som kommer att ha fler spännande utställare och events än 2013 och dessutom blir 50 procent större!

Konferensen bygger vidare på Building Sustainability SGBC14, som hölls i november 2014 och hade över 900 deltagare. Årets konferens följer upp de hetaste debatterna, samtalen och frågorna från fjolårets konferens. Andra ämnen som tas upp är bland annat ekosystemtjänster och nästa generations byggnader och städer.

Inspireras, träffa experter och kollegor och ta del av alla nyheterna när branschen återigen träffas! SGBC15 anordnas på Kistamässan i Stockholm mellan den 30 september och 1 oktober. Läs programmet i sin helhet här. Fram till 31 maj erbjuder vi Early Bird-pris – minst 1100 kr rabatt om du anmäler dig nu!

För mer information och anmälan, besök www.sgbc15.se.

Foto: Danielle Barnum