Lyckat startskott för seminarier om hållbarhetscertifiering av stadsdelar

Den 5 september hölls det första seminariet i serien Hållbarhetscertifiering av stadsdelar (HCS) i Umeå med deltagare från ett flertal norrländska kommuner och företag. Seminarieserien är ett viktigt avstamp inför arbetet att utveckla ett svenskt system för hållbarhetscertifiering av stadsdelar.

Intresset är mycket stort och väntelistan till seminariet i Stockholm (8/9)  är lång. Seminarieserien fortsätter i Norrköping (9/9), Göteborg (13/9) och Malmö (15/9). I Malmö arrangeras den 16 september också en internationell konferens. Totalt kommer mer än 750 personer delta på seminarierna.

- Seminariet ger en inblick i begreppet hållbara städers komplexitet och deltagarna får mycket matnyttig information och ny inspiration med sig hem. Det är också ett ypperligt tillfälle till nätverkande, säger Bengt Wånggren, VD Sweden Green Building Council.

På seminarierna presenteras resultat från det första steget i projektet HCS och deltagarna får diskutera hur hållbarhetscertifiering av stadsdelar kan genomföras inom regionen. Deltagarna får även information om projektets nästa steg, som bland annat innefattar att ta fram en målbeskrivning och kravspecifikation för certifieringssystem av stadsdelar i Sverige. Därefter kan internationella certifieringssystem anpassas efter svenska förhållanden eller ett svenskt system tas fram. Intresseanmälan för medverkan i steg två kan lämnas in till och med den 10 oktober.

- Det känns inspirerande att så många vill delta i att utveckla en svensk modell för samverkan kring hållbarhetscertifiering av stadsdelar, något som kan exporteras till andra länder, säger Ann-Kristin Karlsson, projektledare för HCS.

För mer information, se Sweden Green Building Councils webbplats; www.sgbc.se och www.hallplatsen.nu.

För mer information och frågor, välkommen att kontakta
Bengt Wånggren, VD Sweden Green Building Council: 0708 63 49 96, bengt.wanggren@sgbc.se
Ann-Kristin Karlsson, WSP: 08-688 60 57, 0709-39 08 34, ann-kristin.karlsson@wspgroup.se

Projektet HCS – Hållbarhetscertifiering av stadsdelar drivs av en styrgrupp med WSP, NCC, IVL Svenska Miljöinstitutet, Stockholms stad,  Malmö stad, Norrköpings kommun, Umeå kommun, PEAB och Diligentia. Projekt- och referensgruppen består idag av 36 olika aktörer från organisationer, departement, statliga verk, kommuner, energibolag, konsulter, arkitekter, forskare, byggherrar och fastighetsägare.

Sweden Green Building Council är en ideell förening vars medlemmar är ledande företag och organisationer inom den svenska bygg- och fastighetssektorn vilka vill utveckla och påverka miljö- och hållbarhetsarbetet i branschen. Med fokus på miljöcertifiering av byggnader och genom att tillhandahålla relevant utbildning, ge råd i fastighetsrelaterade miljöfrågor samt att erbjuda nätverk för erfarenhetsutbyte, stödjer Sweden Green Building Council alla företag och organisationer att nå sina fastighetsrelaterade miljömål. Sweden Green Building Council skapar förutsättningar för god bebyggd miljö - där hållbara lösningar efterfrågas och premieras.