Nio projekt klara för andra omgången av Citylab Action

Idag börjar 2017 års omgång av Citylab Action, det svenska programmet för hållbar stadsutveckling. Programmet, som startades förra året, hjälper projekt runt om i landet med att skapa bättre förutsättningar när de utvecklar nya eller befintliga stadsdelar. Genom programmet får kommuner, byggherrar och fastighetsägare möjlighet att byta erfarenheter med varandra och lära sig mer.

- Citylab Action erbjuder ett forum för kunskapsutbyte för deltagarna, vilket har efterfrågats av många. I programmet får de stöd med att ta fram mål och åtgärder för hållbar utveckling. Samtidigt får de en effektiv process för att arbeta med hållbar stadsutveckling, säger Ann-Kristin Belkert, chef för Citylab på Sweden Green Building Council.

I årets programomgång så kommer nio projekt att vara med. Den första programträffen äger rum i Uppsala den här veckan och leds av Tomas Gustafsson, programledare för Citylab Action.

- Pilotomgången av Citylab Action var mycket uppskattad av deltagarna. Vi tar givetvis med oss erfarenheterna från förra året i den här omgången, berättar han. Det är ju inte bara projekten som är med som lär sig av varandra, utan även vi som utvecklar Citylab får ju väldigt mycket bra synpunkter som vi kan ta med oss i vårt arbete. Jag ser fram emot att samarbeta med de här nio projekten under året som kommer, det ska bli riktigt roligt!

Klara deltagare för Citylab Action är:

• Gottsunda i Uppsala
  • Väsjön i Sollentuna
  • Arninge-Ullna-området i Täby
  • Sege Park i Malmö
  • Öresundsvägens utvecklingsområde i Lund
  • NEXT Norrköping
  • Borlänge västra i Borlänge
  • Kista strukturplan i Stockholm
  • Kristineberg i Vallentuna

Frågor om Citylab Action besvaras av Ann-Kristin Belkert, chef för Citylab på Sweden Green Building Council, 08-599 294 44 eller ann-kristin.belkert@sgbc.se

För övriga frågor, kontakta Carl-Fredrik Fridén, kommunikatör på Sweden Green Building Council, 08-599 294 34 eller carl-fredrik.friden@sgbc.se