Nu lanseras Citylab Action 1.0

Nu lanseras Citylab Action 1.0

Sweden Green Building Council har nu lanserat version 1.0 av Citylab Action, en svensk guide för hållbar stadsutveckling. Med hjälp av guiden kan svenska stadsutvecklingsprojekt se redan i planeringsstadiet vilka indikatorer som bör tas med för att certifiera sitt hållbarhetsarbete. Citylab Action ger också en vägledning för projekt som inte planerar att certifiera, men ändå arbetar aktivt med hållbarhet. Guiden är resultatet av flera års utveckling och samarbete mellan aktörer från privat och offentlig sektor samt akademi.

- Det har varit ett intensivt och spännande arbete att få utveckla den första versionen av guiden tillsammans med forskare och experter inom hållbar stadsutveckling, säger Ann-Kristin Belkert, chef Citylab på Sweden Green Building Council. Nu ser vi fram emot att låta stadsutvecklingsprojekt använda guiden och vara med och påverka den fortsatta utvecklingen.

Den första fasen av arbetet med Citylab Action inleds inom kort, då ett antal pilotprojekt för version 1.0 kommer att använda guiden i sina projekt. Deras synpunkter och erfarenheter kommer därefter användas för framtida utveckling av Citylab Action.

Citylab Action är en av tre delar i Citylab, Sweden Green Building Councils forum för kunskapsdelning inom hållbar stadsutveckling. Inom Citylab ingår även Citylab Learning och Citylab Network. Citylab Learning erbjuder kurser, onlineutbildningar och seminarium inom hållbar stadsutveckling. Citylab Network erbjuder nätverksmöjligheter för de personer som arbetar med frågorna, där man får möjlighet till fysiska träffar, studiebesök och erfarenhetsutbyte via digitala forum. Med Citylab har Sweden Green Building Council skapat en plattform för hållbar stadsutveckling som kan anpassas för olika stadsutvecklingsprojekts unika behov, med förhoppningen att fler svenska städer sätter hållbarheten i fokus i framtiden.

För frågor om Citylab Action, kontakta Ann-Kristin Belkert, chef Citylab på Sweden Green Building Council, ann-kristin.belkert@sgbc.se eller 08-599 294 44

För övriga frågor, kontakta Carl-Fredrik Fridén, kommunikatör, carl-fredrik.friden@sgbc.se eller 08-599 294 34