Nytt system för att energieffektivisera bostäder

Nytt system för att energieffektivisera bostäder

Byggnader beräknas stå för närmare 40% av världens energianvändning. Även om man vid nybyggen bygger energisnålt så finns det fortfarande mycket befintlig bebyggelse som behöver använda mindre energi för att vi inte ska falla över klimatstupet. I Sverige är en stor del av dessa flerbostadshus och finns i områden där minskad energianvändning inte alltid kommer högst upp på listan över saker att ordna. Att bygga energisnålt ses ofta som snårigt och dyrt och trots att viljan finns måste en del fastighetsägare ibland prioritera annat.

Det hoppas Sweden Green Building Council ska ändras med lanseringen av GreenBuilding för bostäder, en utveckling av det ursprungliga GreenBuilding-certifikatet för energibesparing och energieffektivisering. Certifikatet, som togs fram av EU år 2004, hanteras i Sverige av Sweden Green Building Council sedan 2009 och har tidigare använts för lokalbyggnader. I och med att man under 2014 tog över hela certifieringen från EU så har systemet gått att anpassa för svenska bostadsbyggnader. De som vill certifiera sina bostäder kan nu göra det på ett enkelt och ekonomiskt sätt.

- Många fastighetsägare väljer idag att använda ett eller flera av våra system och hittills är det mest lokalbyggnader som certifieras. Ungefär en fjärdedel av det vi certifierar är bostäder, säger Linda Kjällén, certifieringschef på Sweden Green Building Council. Vi vill uppmuntra till att energieffektivisering av bostäder kommer igång på riktigt, särskilt bland det befintliga beståndet där det finns stora klimatbesparingar att göra. GreenBuilding är ett enkelt och effektivt verktyg som kan bidra till att vi når klimatmålen.

Certifiering enligt GreenBuilding för bostäder är möjligt från och med den 1 december 2015. Sweden Green Building Council ser fram emot att tidigare osäkra fastighetsägare nu gör sina första certifieringar i GreenBuilding och upptäcker hur lätt det är. För att underlätta detta så kommer man fram till midsommar 2016 erbjuda nyregistrerade projekt 50% rabatt på registreringsavgiften.

För frågor kring GreenBuilding för bostäder, kontakta Linda Kjällén, certifieringschef Sweden Green Building Council, linda.kjallen@sgbc.se eller 08-599 294 37

För övriga frågor, kontakta Carl-Fredrik Fridén, kommunikatör Sweden Green Building Council, carl-fredrik.friden@sgbc.se eller 08-599 294 34