Samråd, dialog och lyhördhet är receptet för lyckade renoveringar i hyresrätter

Samråd, dialog och lyhördhet är receptet för lyckade renoveringar i hyresrätter

BuildUpon, ett samarbete mellan olika Green Building Councils i EU-länder, med syftet att öka energieffektiviseringen i befintlig bebyggelse, har haft sina första workshopar i Sverige. Workshoparna, som anordnades i Stockholm av Sweden Green Building Council och Energieffektiviseringsföretagen, samlade ett 40-tal deltagare från olika delar av landet för att prata om hur man bäst renoverar hyresrätter i flerbostadshus. När workshopserien är avslutad skall en slutrapport kunna överlämnas till regeringarna i de olika länderna, för att kunna användas som underlag för den nya nationella renoveringsstrategin som medlemsländerna måste lämna in till EU senast den 30:e april 2017.

På workshoparna presenterade representanter från Hyresgästföreningen, Eksta Bostads AB, NCC, BeBo, Stena Fastigheter och Alingsåshem exempel på hur man arbetar med lönsamma energieffektiviseringar och hur man arbetat för att behålla en god relation med de boende under renoveringarna. Frågan, som deltagarna tillsammans fick i uppdrag att hitta lösningar på, var hur man renoverar för att minska energianvändningen på ett lönsamt sätt och samtidigt ser till att de som bor i husen blir nöjda.

- Jag får med mig en insikt om hur komplex frågan om renovering av flerbostadshus är. Här finns många intressen och konflikter, säger Lena Liljendahl på SABO. Hyran ska hållas nere, renoveringen ska göras så smidigt som möjligt utifrån de boende och samtidigt ska vi uppfylla lagkrav och skapa modernare och mer energieffektiva byggnader.

Deltagarna var överens om att man måste prata med de boende och göra en renovering attraktiv för dem. Värdet i renoveringen - som bättre inneklimat, mindre drag från fönster och så vidare - måste lyftas mer och eventuella hyreshöjningar måste på sikt vara små. Samtidigt ansåg man att det måste finnas bra guider och underlag som fastighetsägarna kan använda för att beräkna lönsamhet och merkostnader. Fastighetsägarna behöver även utbildas i hur man arbetar med frågorna och hur man har en bra kontakt med de boende under hela renoveringen, så att ingen som bor i huset känner att man blir överkörd.

Efter dagens arbete var deltagarna nöjda med hur långt man hade kommit i arbetet och att man hade påbörjat ett viktigt samtal i branschen.

- Vi har bara en chans att djuprenovera miljonprogrammet om vi ska lyckas med klimatomställning och mål, säger Per Andersson på Passivhuscentrum Västra Götaland. Då får vi inte landa i kortsiktiga lapp-och lagningsprojekt som inte sänker energiförbrukningen radikalt. Det pågår trots allt en hel del sådana projekt och det måste ändras på.

Nästa svenska workshopdag i BuildUpon äger rum den 7 september i Malmö, då man fortsätter med flerbostadshus, men denna gång med fokus på bostadsrätter och de utmaningar som finns där när det gäller renoveringar.

Den fullständiga rapporten kan laddas ner på Sweden Green Building Councils hemsida.

För frågor om BuildUpon, kontakta Linnea Olsson, projektkoordinator på Sweden Green Building Council, linnea.olsson@sgbc.se

För övriga frågor, kontakta Carl-Fredrik Fridén, kommunikatör på Sweden Green Building Council, carl-fredrik.friden@sgbc.se