Space i Lund och LSS-boendet Sockerbetan i Landskrona får hållbarhetsutmärkelser. Foto: Wihlborgs Fastigheter och Emrahus.

Skåneprojekt får hållbarhetsutmärkelser

Nu i kväll den 30 november gick årets Sweden Green Building Awards av stapeln på Clarion Hotel Sign i Stockholm. Priset delas ut till individer och projekt inom samhällsbyggnadssektorn som inspirerar och visar vägen inom hållbarhet. Bland vinnarna i år märks Space, Wihlborgs Fastigheters ikoniska byggnad i Lund, samt LSS-boendet Sockerbetan i Landskrona. Sveriges ledande medlemsorganisation inom området, Sweden Green Building Council (SGBC), står bakom utmärkelserna.

Sweden Green Building Awards är Sveriges mest prestigefyllda pris inom hållbart samhällsbyggande och delas ut årligen sedan 2012. Kvällens prisceremoni hyllade projekt i nio kategorier inom hållbarhetscertifieringar och infrastruktur samt utsåg Årets person inom hållbart byggande.

Utmärkelsen Årets miljöbyggnad tilldelas LSS-boendet Sockerbetan i Landskrona. Juryn pekar på att man med intressanta tekniska funktioner har skapat en energieffektiv byggnad. Utöver hållbarhetsambitionerna har även den slutgiltiga brukaren stått i fokus: ett hälsofrämjande inomhusklimat har premierats med vikt på bland annat god luftkvalitet och dagsljus; ett miljömässigt och socialt helhetstänk som kan inspirera branschen till att bygga estetiska samhällsfastigheter med låga utsläpp, ökad hållbarhet och energieffektivitet.

Space i Lund tilldelas Årets NollCO2-projekt. Juryns motivering till vinsten är att man genom ett målinriktat arbete och gott samarbete mellan beställare, entreprenörer och leverantörer tillsammans har lyckats hitta nya innovativa tekniska lösningar med lägsta möjliga klimatpåverkan.

”Såväl Sockerbetan som Space , är fantastiska exempel på hur vi kan maximera energieffektiviteten i en befintlig byggnad. Det är ett viktigt arbete som verkligen gör skillnad”, säger Lotta Werner Flyborg, vd, SGBC.

”Vi behöver fortsätta satsa och hållbarhetsanpassa den befintliga bebyggelsen, det är där den stora hävstången för klimatet finns i vår bransch. Det vi bygger och utvecklar i Sverige gör vi bra, men nu måste vi växla upp och inspirera varandra”, säger Ulrika Francke, styrelseordförande, SGBC.

Årets samtliga vinnare är:

Årets person inom hållbart byggande
Anna Denell, hållbarhetschef, Vasakronan

Årets BREEAM-in-Use-byggnad
Borgarnäs 1 – Kista NOD, Atrium Ljungberg

Årets BREEAM-byggnad
Ackordet 1, (Haga Norra 1), Fabege AB

Årets utmärkelse för Hållbar infrastruktur
Projekt E02 Centralen, Trafikverket och NCC Sverige

Årets LEED-byggnad/projekt
Magasin X, Vasakronan

Årets LEED O+M
Mimer 5, Castellum

Årets Miljöbyggnad
Landskrona Sockerbetan, Emrahus Projektutveckling AB

Årets Miljöbyggnad iDrift
Syret 5, Wihlborgs Fastigheter AB

Årets NollCO2-projekt
Space, Wihlborgs Fastigheter AB

Årets Citylabpris
Campus Örebro, Akademiska Hus

För bokning av intervjuer vänligen kontakta:

Alexandra Kriss, chef kommunikation och medlem, SGBC, 08 408 85 722, alexandra.kriss@sgbc.se

Pressbilder finns på MyNewsdesk under Sweden Green Building Council.

Regioner